FRÅGA: hur slipper jag bli lös i magen när jag jobbat lång skift och inte hunnit äta.

FRÅGA: hur slipper jag bli lös i magen när jag jobbat lång skift och inte hunnit äta.

Av Anton Hansson

Hej.
Mitt namn är Simon. Jag arbetar tre-skift som polis vilket gör att det stundtals kan gå lång tid mellan mina måltider. Om det har gjort detta så kommer diarrén som ett brev med posten ca en timme efter nästa måltid. Då spelar det ingen roll vad jag äter. Detta är oerhört frustrerande och jobbigt. Det är inte alltid möjligt att ha med sig mat i bilen när jag jobbar och ibland är det vissa jobb där det inte går att äta.
Vad skulle det kunna vara och vad ska jag göra? Haft så i ett par års tid.
Hälsningar
Simon

Svar:
Hej Simon,
Det är många som har liknande besvär med magen i samband med att det är svårt att få till regelbundna måltider. I alla lägen som det är möjligt, ta med något mellanmål som smidigt kan ätas utan bestick. Och sätt en timer på mobilen när du bör äta något som påminner dig. Några förslag på mellanmål:
  • Smoothie: gör innan jobbet och ta med
  • Proteinshake: utan laktos
  • Riskaka med mandelsmör
  • Avokado med pressad citron och örtsalt (innehåller dock FODMAP som en del är känsliga mot)
Där är några förslag. Vissa jobb gör det svårt att få till måltiderna och att jobba tre-skift stör också kroppens naturliga rytmer som kan bidra till vissa besvär. Men att börja med att försöka få i mellanmål som rutin är ett fösta steg. Sen finns det mycket mer man kan göra med kosten, stresshantering, kosttillskott och rutiner.
 

Annonslänkar på magkliniken.se
Den här webbsidan innehåller annonslänkar, vilket betyder att Anton kan erhålla en provision från svenskhalsokost.se när du köper en produkt via någon av länkarna på sidan. Priset på produkterna är detsamma oavsett men ditt inköp stödjer Anton att skriva och dela mer artiklar kring maghälsa. Tack för ditt stöd!

Om Författaren

Anton Hansson är grundaren av Magkliniken. Sen 2011 har han tagit emot klienter med envisa magbesvär som redan testat det mesta. Hans mål är att samla och dela de bästa metoderna för att balansera krånglande magar. När han inte skriver om maghälsa hittas han förmodligen mediterandes eller tränar.

>