IBD – Crohns sjukdom och ulcerös kolit

Inflammatoriska tarmsjukdomar (IBD) är en grupp sjukdomar som kan drabba hela mag- tarmkanalen med inflammation. Sjukdomen ska inte blandas ihop med IBS som är en betydligt vanligare men mildare mag- tarmsjukdom. De två vanligaste formerna av IBD är ulcerös kolit och Crohns sjukdom som drabbar cirka 3000 svenskar om året.

De flesta som drabbas är mellan 15-30 år men det kan bryta ut i alla åldrar. Det är en kroniska sjukdom som det inte finns några botemedel mot, men med rätt behandling kan man ofta leva ett helt normalt liv utan besvär.

De vanligaste symtomen för IBD är ofta liknande de vid IBS vilket ibland kan göra det svårt att skilja på dem. Ont i magen, diarré, krampande tarm, blodig avföring, trötthet, uppblåst mage, viktnedgång är vanliga symtom. Besvären kan komma och gå och vara bort i månader eller år för att sen återkomma i skov där man upplever kraftiga besvär.

Eftersom symtomen ofta förvärras efter måltid leder det lätt till att man äter mindre och inte lika ofta. I kombination med en försämrad matsmältning och upptagningsförmåga av näring gör det ofta att man går ned i vikt eller får brist på vissa vitaminer eller mineraler.

IBD räknas som en autoimmun sjukdom, att kroppen attackerar sig själv. Det finns flera teorier om vad som orsakar sjukdomen. Man tror nu att det delvis beror på gener, som kan triggas igång av en infektion, överkänslighet mot antigener i tarmväggen, inflammation i blodkärlen eller livsmedelsintoleranser.

Dysbios: Troligen så påverkar också din tarmbiota, alltså samhället av bakterier i tarmen. Det lever cirka 100 000 000 000 000 (100 biljoner) bakterier i vår tarm och de har en mängd effekter på hela vår kropp. Bland annat reglerar de en stor del av vårt immunförvar och eftersom det är en autoimmun sjukdom vore det logiskt om en obalans bland dessa tarmbakterier kan vara en del av orsaken.

Antiinflammatoriska kryddor: Det finns mycket man kan göra på egen hand för att minska besvären. Ett av de enklaste stegen att testa hemma är att regelbundet använda kryddorna ingefära, gurkmeja, kanel, kardemumma och basilika som har antiinflammatoriska effekter och en mängd andra positiva effekter för både hälsa och tarm.

Vanliga frågor om IBD

Symtom vid IBD?

Möjliga orsaker och faktorer som kan förvärra IBD?

Hur testar man IBD?

Behandling av IBD?

Det finns en mängd saker man kan göra på egen hand utöver läkemedel som kan ha en positiv effekt. En del som lever rätt och tar hand om sin kropp på bästa sätt kan med tiden gå av sin medicin och leva ett normalt liv, trots sin sjukdom helt utan att några besvär flammar upp.

Alla de viktigaste stegen du kan göra på egen hand tas upp i magklinikens webbaserade behandling Magharmoni Total.

.