Magkatarr – orsaker och behandling | Magkliniken

Magkatarr – orsaker och behandling

Magkatarr eller gastrit är ett samlingsnamn för flera olika besvär i övre delen av magen. Magknip, halsbränna, uppblåsthet, illamående eller snabb mättnadskänsla är vanliga symtom.

magkatarr gastrit

Magkatarr är det folkliga uttrycket för gastrit, som innebär att man har en inflammation i magsäckens slemhinna. Man kan drabbas av både akut eller kronisk magkatarr.

Akut magkatarr kan bland annat uppstå på grund av antiinflammatoriska värkmediciner som innehåller salicylsyra eller ibuprofen. Att minimera intaget av dessa eller att använda andra alternativ är ett viktigt steg för att minska irritationen på magsäcken och underlätta läkningen. Högt intag av alkohol är en annan orsak.

Kronisk magkatarr orsakas ofta av för hög saltsyraproduktion i magsäcken eller infektion av bakterien helicobacter pylori.

Ett test som kan göras för att undersöka magsäcken är gastroskopi. Då förs en lång böjlig slang ned i magsäcken med en kamera. Den kan lysa och har olika instrument för att till exempel skölja med vatten, suga rent eller ta vävnadsprov.

magkatarr gastroskopi undersökning av magsäcken

Ingen tydlig orsak?

Vill man börja läka sin irriterade mage är det viktigt att identifiera möjliga orsaker och hur ens egna livsstilsvanor påverkar.

Men ofta går det inte att fastställa en tydlig orsak till att man drabbats. Då brukar det bero på en kombination av flera faktorer i ens livsstilsvanor där maten brukar vara den största faktorn.

Stress, matrutiner, infektioner, sömn, träning och relationer är ytterligare livsstilsfaktorer som kan spela in. Magkatarr har också många likheter med IBS, irriterad tarm.

Vanliga frågor om Magkatarr

Vanliga symtom?

Vad kan orsaka magkatarr?

Behandling och preparat

Online kurs mot magkatarr

Magkliniken har i fyra år hjälpt klienter med magbesvär som magkatarr, att snabbt minska symtomen och få kontroll på magen. Nu kan du testa vår webbaserade kurs.

Vägledning steg-för-steg med matlistor, recept, frågor och svar, video, checklistor mm. för en lugnare mage fri från besvär.