Ont i magen – effektiva metoder som lindrar magknip

I princip alla har nog varit magsjuka någon gång och vet hur ont i magen man kan få. Men för vissa som lider av en magsjukdom som IBS eller IBD är liknande smärtor eller kramper en del av vardagen.

Man vänjer sig aldrig helt vid att leva med daglig smärta. Men efter en längre period kan det börja kännas som det normala tillståndet och de dagar man mår bättre blir som en positiv överraskning. Ofta har smärtan inte heller någon uppenbar eller enkel lösning.

En svårighet med att behandla återkommande värk i magen är att det kan ha så många olika orsaker. Ofta är det flera faktorer som samverkar och gör det svårare att fastställa orsakerna. Då blir det också svårt att lägga upp en effektiv behandlingsplan.

tjej-ont-i-magen

Ibland har det en tydlig orsak som en matförgiftning, parasit eller magsår. Men ibland är det mer vaga besvär som antingen beror på någon underliggande sjukdom man inte hittat eller på ens livsstilsvanor med kost, stress, sömn, tankar, och relation.

För att komma tillrätta med magbesvären gäller det att se till hela ens kropp och livsstil och göra en ordentlig undersökning för att finna alla faktorer som bidrar till besvären. Eftersom olika orsaker kan ge olika typer av smärta så kan det vara till hjälp att studera sina symtom.

Vanliga frågor om magknip

Position och typ av smärta kan avslöja orsaken

Orsaker till magknip?

17 läkande metoder mot ont i magen

Behandling mot IBS och återkommande magsmärtor

Magkliniken har i fyra år hjälpt klienter med magbesvär, så som återkommande magsmärtor, att snabbt minska symtomen och få kontroll på magen. Nu kan du testa vår nya webbaserade behandling MagHarmoni Total. Ett 8 veckors helhetsprogram som vägleder dig steg-för-steg genom de bästa metoderna för att balansera magen. Läs mer om behandlingen som kan skötas helt hemifrån via en dator i din egen takt.