6 vanliga livsmedel som förstör hälsa | Magkliniken

6 vanliga livsmedel som förstör hälsa

Av Anton Hansson

Det är nog ingen nyhet för någon att maten vi äter påverkar vår hälsa. Råden om vad man bör äta för att må bra haglar över oss i både nyheter, tidningar, TV och internet. Det kan lätt bli både förvirrande och tjatigt, men samtidigt så kommer man inte ifrån att mycket skräpmat förstör hälsa.

.
Lider man av återkommande magbesvär blir det extra viktigt att undvika de värsta bovarna. Vilken kost som är den bästa kan man diskutera länge och det finns nog inget absolut svar som stämmer för alla. Men det finns vissa livsmedel som alltid bör undvikas eller sparas till särskilda tillfällen om man vill prioritera sin hälsa..
 

6 livsmedel som förstör hälsa

popcorn

1. Mikropopcorn

Väldigt smidigt och bra godisalternativ kan man tycka. Nyttigt majs och få kalorier. Tyvärr innehåller de smakämnen och påsens insida innehåller PFOA, Perfluorerade ämnen, som tydligt visats vara hälsofarliga.

.
Istället: Vill du fortsätta njuta av popcorn, poppa dina egna som man gjorde för, i kastrull på spisen. Och använd riktigt smör eller kokosfett.

fritera pommes frites liten

2. Friterad mat: pommes frites och chips

När man friterar mat badar man det i matolja som värmts till höga nivåer. Den här höga uppvärmningen kan få oljan att oxidera och bilda hälsofarliga ämnen. Pommes frites och chips är en kombination av flera dåliga ämnen. Dåliga fetter, ibland transfetter, snabba kolhydrater och vanligt vitt salt. Vissa livsmedel så som chips, pommes frites, kaffe, vitt bröd och kakor innehåller ibland också höga halter av det cancerframkallande ämnet akrylamid.

.
Istället: fritera själv och använd ett nyttigt och värmestabilt fett så som ekologiskt kokosfett.

margarin

3. Margarin

Påstods vara det nyttiga alternativet till det hemska smöret. Vi vet nu att smör av bra kvalitet inte alls är dåligt, vilket margarin är. Alltså totalt motsatt till vad vi länge fått höra. Margarin utvecklades från början som ett billigt alternativ till smör. Och det är precis vad det är, en billig kopia. Margarin tillverkas ofta med oljor som är känsliga för värme och kan då oxidera och bilda skadliga ämnen. Man använder också olika kemikalier under framställningen där rester kan finnas kvar i margarinet.

.
Istället: det uppenbara valt är så klart att gå tillbaka till riktigt smör. För de med magbesvär som inte tolererar mjölkprodukter så kan man testa laktosfritt eller gå över till ett helt annat fett. Som kokosfett, olivolja eller ghee.

frukostflingor socker

4. Sötade frukostflingor

Sötade frukostflingor är inte en nyttig start på dagen. Särskilt för barn som ska orka med och koncentrera sig en hel skoldag är det en av de sämsta frukostarna. De innehåller ofta en mängd socker, processat majs och väldigt lite näring. Det gör att man får snabb energi och blir speedad men blir snabbt trött och får svårt att koncentrera sig strax därefter. Inte konstigt att många barn då får svårt att sitta still och koncentrerar sig i skolan.

.
Istället: skippa flingorna helt och gör en ordentlig frukost som innehåller både protein, fett och kolhydrater så håller man sig mätt och energifull länge. Ägg, gröt, frukt, kött, avokado, nötter bananpannkakor är alternativ på livsmedel att komponera ihop varierade frukostar med. Själv äter jag ofta köttgryta, kotletter med nötter och grönsaker eller omelett till frukost. Då står jag mig i 5 timmar.

vitt bröd

5. Vitt bröd

Snabba kolhydrater, fattigt på näring, ofta tillsatt socker och mycket gluten. Plus lite akrylamid i vissa fall. Ett utmärkt recept för att skada hälsan. Det är också så att matsmältningen kräver en hel del vitaminer och mineraler för att fungera. Äter man mat som ger tillbaka mindre vitaminer och mineraler än vad som krävs för att faktiskt bryta ned och absorbera energin så kommer man i längden att få brist. Man kan på sätt och vissa svälta sig själv på vissa näringsämnen genom att äta för mycket skräpmat. Det kommer att påverka hur bra man mår.Bröd är över huvud taget ingen ideal föda. Huvudingrediensen är mjöl som i jämförelse med många andra livsmedel innehåller mindre vitaminer och mineraler.

.
Istället: Om man helt ersatta bröd med mer grönsaker, linser, fisk, kött, fågel, nötter, frön, rotfrukter, olivolja och kokosfett så skulle man med största säkerhet få en starkare hälsa. Jag äter själv aldrig bröd hemma och saknar det inte. Däremot skadar det inte att ta en god rågsmörgås ibland om man blir sugen. Har man återkommande magbesvär bör man dock vara mer försiktig. Bröd innehåller både gluten, mycket kolhydrater och fibrer som kan störa en känslig mage. Då är det bättre att helt stå över.

 läsk

6. Läsk och energidrycker

Kanske det sämsta alternativet av dem alla. Läsk är i princip flytande socker. De tillför ingen näring, bara snabb energi som får blodsockret att skjuta i höjden för att sen kraschlanda. Det verkar också som att det inte mättar vår hunger särskilt bra utan leder lätt till att vi får i oss för mycket energi under dagen. Det ökade intaget av läsk misstänks på goda grunder vara en viktig faktor till den stora ökningen av övervikt, fetma, diabetes och en mängd andra sjukdomar.Energidrycker är om möjligt ännu värre. Utöver en massa socker innehåller de flera stimulerande ämnen och tillsatser så som koffein.

Istället: i första hand, drick mera vatten. Vatten är en av grundpelarna till god hälsa och de allra flesta dricker för lite. Andra alternativ är örtte eller egenpressad juice. Kaffe av bra kvalitet kan vara nyttigt för vissa men ofta inte för de med magbesvär eller återkommande trötthet.

Där har vi listan på 6 vanliga livsmedel som kan förstöra dina hälsa. De flesta som äter några av de här regelbundet tycker nog att de mår rätt bra och lider inte av någon direkt sjukdom. Men kroppen har en fantastiskt förmåga att anpassa sig till den miljö den befinner sig i. Både fysiskt och mentalt. Det innebär att  de flesta ändå kan fungera rätt bra trots all skräpmat. Att man sen har lite småkrämpor, behöver en kaffe för att vakna till liv på morgonen eller är lite gasig och lös i magen från och till ses som en normal del av livet. Något som alla har.

Nu menar jag inte att det är något fel att leva så, man väljer helt själv. Men det kan vara bra att känna till att de där små krämporna och tröttheten förmodligen kommer från ens levnadsvanor och inte något som alla normalt upplever. Att man förmodligen skulle kunna må betydligt bättre, både fysiska och känslomässigt om man verkligen tog hand om sin kropp. Men som sagt, man väljer själv hur man lever sitt liv. Bara man tar konsekvenserna av det.

 

Annonslänkar på magkliniken.se
Den här webbsidan innehåller annonslänkar, vilket betyder att Anton kan erhålla en provision från svenskhalsokost.se när du köper en produkt via någon av länkarna på sidan. Priset på produkterna är detsamma oavsett men ditt inköp stödjer Anton att skriva och dela mer artiklar kring maghälsa. Tack för ditt stöd!

Om Författaren

Anton Hansson är grundaren av Magkliniken. Sen 2011 har han hjälpt klienter med envisa magbesvär. Med sin utbildning inom biomedicin och sitt ständiga utforskande av naturliga metoder och livsstilsförändringar är målet att kombinera det bästa från båda världar. Målet är att hitta de mest effektiva metoderna för att kunna återställa magbalansen, även hos personer som redan testat det mesta.

  • Funktionshindrad skriver:

    Tack för tipsen på hur man förstör hälsan.

    Nätmobbning, myndigheters maktmissbruk och fördomar och diskriminering på grund av mitt funktionshinder har fått mig att tappa intresset och lusten att ta hand om hälsan.

    Ju tidigare man dör och slipper det här fördomsfulla jävla skitsamhället och tvingas leva med ärren orsakade av nätmobbningen desto bättre.

  • >