RECEPT: Långkok på lamm

Av Sara Nilsson

Apr 14

Under påsken äts det otroligt mycket mat vilket kan göra påsken till en jobbig högtid om man lever med en krånglade mage. Ett bra alternativ som påskmat är att göra ett långkok. Det blir gott, näringsrikt och är lättsmält för magen. Dessutom är det väldigt smidigt då det kan stå och sjuda på spisen medan du passar på att umgås med dina nära.

Du behöver

  • 2 kg lamm (alternativt nötkött, kyckling eller vilt)
  • 2-3 kg grönsaker
    • Morötter
    • Zucchini
    • Haricots verts
    • Spenat
  • Krydda med snälla kryddor efter smak
    • Havssalt
    • Timjan
    • Basilika
    • Dragon
    • Rosmarin
    • Citron
    • Persilja
    • Gurkmeja

Gör så här

  1. (valfritt, gör bara om din mage klarar stekyta annars gå vidare till steg 2) Bryn rumsvarmt kött i en varm panna med kokosfett på alla sidor. Lägg köttet i en stor gryta.
  2. Skär och lägg i de grönsaker du gillar och som magen tolererar. Häll i vatten så att det täcker kött och grönsaker. Lägg i kryddor.
  3. Koka upp och sänk ned värmen så att de endast bubblar lätt. Låt sjuda på låg värme i minst 6 timmar. Grytan kan stå och sjuda över natten.
  4. Smaka av och lägg till ytterligare kryddor efter behov. Lägg till extra fett som som kokosfett eller olivolja beroende på hur fett kött du använt.
Njut av måltiden i lugn och ro och kom ihåg att tugga väl, för magens skull.

Tips: Till påsk är lamm ett vanligt val men du kan variera långkoket med det kött du och din mage gillar bäst.

 

Om författaren