10 snabba frågor och svar om magbesvär

Av Anton Hansson

Maj 09

Några funderingar:

1. Jag dricker havredryck (till proteinshake, smoothie och gröt), finns det risk att jag får i mig gluten där som påverkar? Jag har tidigare testat för celiaki och mitt tarmludd såg då bra ut enligt läkaren. Så jag borde klara små mängder gluten.

Svar: Ja, så länge du inte har celiaki bör havredryck gå bra då det endast innehåller väldigt lite gluten

 

2. Är Holistic vassleproteinpulver låg foodmap?

Svar: det är låg FODMAP tack vara att det innehåller enzymet laktas som bryter ned laktos (laktos är en FODMAP). Flesta andra proteinpulver gjort på mjölk innehåller inte enzymet laktas och kan ge besvär för en känslig mage.

 

3. Det står att cashewnötter och kamomill är hög FODMAP. Borde jag undvika dessa? Jag har ätit en del cashewnötter i gröt och smoothies (blötlagda). Brukar dricka kamomillte.

Svar: Om vissa besvär som uppblåsthet, bröstbränna, gaser till exempel fortsätter för dig hade jag testat att plocka bort alla nötter i 3-4 dagar och sett om det gjorde någon skillnad. Även kamomill te kan vara värt att pausa i 2-3 dagar och se skillnad då en del kan reagera negativt på det.

 

6. Pepparmynta och citrus står det är dåligt för halsbrännan. Borde jag undvika? Jag brukar inte känna att det påverkar direkt iallafall. Dricker en del pepparmyntste. Har provat citronvatten innan måltiderna för att hjälpa matsmältningen

Svar: pepparmynta har en avslappnande effekt på övre magmunnen, muskeln som ska hålla tätt mellan magsäck och hals. Då ökar risken att den muskeln inte håller helt tätt och att magsyra kan läcka upp och ge bröstbränna/halsbränna. För dig som har bröstbränna hade jag endast druckit pepparmyntste med minst 1 timmes mellanrum till måltid.

Citron kan ofta förvärra men ibland även minska halsbränna om det tas till måltid. Man får känna efter själv.

 

7. Jag har nu beställt kosttillskott för parasitutrensningen och tänkte börja på söndag. Jag tänkte bara ta ultra balans eftersom jag har en väldigt känslig tarm och lätt får diarréer. Tänker jag rätt eller är det dumt att bara göra utrensningen till hälften?

Svar: du tänker rätt, ofta bättre att hoppa över UltraDetox när du har en känslig mage som lätt får diarréer. Ett annat tillskott som är utmärkt för att ”suga upp” och ta med sig toxiner ut är aktivt kol. Eftersom det också kan göra magen lite hårdare passar det bra när man lätt får diarréer.

 

8. Är det stor skillnad mellan Lactovitalis och annan probiotika t.ex probimage? Det skiljer ju en hel del på priset. Finns det billigare alternativ? Har en ganska begränsad budget.

Svar: ja det är rätt stor skillnad mellan Lactivtalis Pro och probimage. Men sätter ekonomin stopp så är probimage bättre än inget och kan fortfarande fungera bra för många.

 

9. Är marmelad utan tillsatt socker (ex: St: Dalfour) ok när man har mycket gaser och uppblåsthet?

Svar: Nej, blir för koncentrerat med kolhydrater. Fruktjuicekoncentrat som det innehåller kan ge besvär.

 

10. Är honungsmelon ok att äta när man har mycket magbesvär?

Svar: Ja, det är låg FODMAP så det är en av de bättre frukterna. Dock är det fortfarande mycket kolhydrater så var försiktig med mängden.

 

 

Om Författaren

Anton Hansson är grundaren av Magkliniken. Sen 2011 har han tagit emot klienter med envisa magbesvär som redan testat det mesta. Hans mål är att samla och dela de bästa metoderna för att balansera krånglande magar. När han inte skriver om maghälsa hittas han förmodligen mediterandes eller tränar.