FRÅGA: sötsugen, utmattad och konstant hungrig, vad ska jag göra?

Av Anton Hansson

Feb 27

FRÅGA:

Hej!

Jag är inne på tredje veckan med en nyttig och mild kost för magen men har vidriga hungerkänslor, trots att jag äter så mycket jag kan och ökat kolhydraterna. Jag är ingen sötsaksnisse i större utsträckning annars. Påverkas detta av mitt utmattningssyndrom? Tar även magnesium 1 eller 2×300mg/dag mot förstoppningen. Tarmen funkar rätt bra men får ont i magen av dom.

Det är orken som tryter och det känns som det är nåt jag inte får i mig som jag behöver. Hungrig nästan hela tiden. För mycket kolhydrater är inte heller bra för magen.  Kör smoothie eller fröknäcke till mellanmål. Extra fett på maten  (koks,olivolja, ghee)

Vilar mycket pga av utmattningen, men promenerar 2 ggr per dag också.

Ständigt sugen på kaffe som inte var nåt större problem i början. Har hållit upp med det i en månad nu. Allt känns väldigt jobbigt just nu.

Är allt detta normalt i processen?


 

SVAR:

Hej,

Utmaningarna du beskriver med stark hunger, kaffesug, nedstämd och ork som tryter är inte särskilt ovanligt. Särskilt när man kommer från ett utmattningssyndrom där ens inte batteri redan är nere på reservkraft.

Något som blir extra viktigt för dig är att hitta en nivå som känns hållbar under en längre period eftersom ett utmattningssyndrom kan ta rätt lång tid att återhämta sig ifrån. Om du fortsätter att känna som du gör nu kommer motivationen snart att ta sluta, därför är det viktigt att göra några förändringar så att planen blir mindre påfrestande med hunger, sug och trötthet. Där kan vitaminer/mineraler, glutamin och möjligtvis kolhydrater hjälpa.

Vitaminer: i ditt läge hade jag tagit ett multivitamin-mineral tillskott. Det är mycket möjligt att du har brist eller är låg på flera vitaminer/mineraler. Som bidrar till din symtom. Då kan det hjälpa att tillföra all de vanliga. Jag rekommenderar ofta TNT MULTI men det finns flera bra märken i hälsokostbutiker.

GLUTAMIN: fungerar ofta bra för att ge hjärnan energi och dämpa hunger/sötsug. Ta ½-1 gram mellan måltider och lägg under tungan och låt absorberas där. Brukar ge effekt inom 10 min. Kan sen också tas i större doser till mat, upp till 20 gram per dag utspritt.  I till exempel smoothien eller gröt. Testa det först.

Kolhydrater: Det är också möjligt att du behöver mer kolhydrater (om kosten från början innehöll mindre än normalt) till en början med ditt utmattningssyndrom, även om det inte är optimalt för magen. Så om inte glutaminet och extra vitaminer och mineraler räcker hade jag  ökat mängden kolhydrater tills du känner mindre sug och trötthet.

 

Om Författaren

Anton Hansson är grundaren av Magkliniken. Sen 2011 har han tagit emot klienter med envisa magbesvär som redan testat det mesta. Hans mål är att samla och dela de bästa metoderna för att balansera krånglande magar. När han inte skriver om maghälsa hittas han förmodligen mediterandes eller tränar.