Är Kaffe nyttigt eller onyttigt? | Magkliniken

Är Kaffe nyttigt eller onyttigt?

Av Anton Hansson

Visst kan det vara underbart att få starta dagen med en härlig kopp kaffe. Det är både gott och man vaknar snabbt till.

För många är kaffet ett heligt inslag under dagen och utan det släpar man sig fram likt en vandrande zombie. 

Frågan är dock, hur påverkar kaffet din mage och din hälsa? Är kaffe nyttigt eller onyttigt?

Det har diskuteras mycket kring kaffets hälsoeffekter senaste åren. Det har också kommit en del stora studiet som kopplat samman kaffedrickande med färre sjukdomar ökad livslängd.

Men när man läser sådana här studiet är det viktigt att komma ihåg att resultaten alltid är ett genomsnitt av alla deltagare.

Det går alltså inte att säga att även om folk i genomsnitt blir friskare av att dricka kaffe så betyder inte det att du också kommer bli det.

Alla människor är olika och reagerar olika på mat och dryck. Så svaret på frågan om kaffe är nyttigt eller onyttigt är att det varierar från person till person.

Man får testa sig själv och lyssna det signaler som ens kropp ger.

Men det finns ändå några generella fördelar och nackdelar man kan ta upp med kaffe.

Fördelar:

  • Energi: Innehåller både koffein och vissa aminosyror som stimulerar kroppen att bli piggare och minska trötthetskänslor.
  • Minska förstoppning: då kaffe stimulerar tarmen att jobba snabbare kan det få en långsam och trög tarm att flytta på mera normalt.
  • Mental fokus: ökad energi ger också ökat fokus att fokusera på en uppgift. Kan därmed vara till stor hjälpa för studenter som pluggar inför en tenta eller alla som skriver mycket i jobbet.
  • Ökad fysisk kapacitet: ökad fysisk arbetskapacitet och mental fokus kan hjälpa till att både träna hårdare och längre.
  • Antioxidanter: innehåller en hel del nyttiga ämnen. Mycket av dessa oxideras (förstörs) dock snabbt vilket kräver att kaffet dricks snabbt efter att det malts och tillagats.
  • Skydd mot cancer: flera stora studier har på senare år sammankopplat regelbundet kaffedrickande med minskad risk för vissa allvarliga sjukdomar, så som cancer.

Risker:

  • Diarré: verkar irriterande på tarmen vilket får den att jobba snabbare för att eliminera kaffet. Snabbare genomgång gör att tarmen inte hinner suga upp lika mycket vätska vilket gör avföring mer rinnande.

    En ytterligare effekt av detta är uttorkning av kroppen eftersom en mindre mängd vätska hann sugas upp.
  • Förstoppning: intressant nog kan kaffe samtidigt leda till förstoppning. Om tarmen vänjer sig vid att konstant behöva kaffe för att få fart på den är risken stor att den blir trög och förstoppad de dagar den inte får sitt kaffe.

    Förstoppning kan också uppstå tack vare att kaffe stimulerar de sympatiska nervsystemet vilket i sin tur har en dämpande effekt på matsmältning och tarmrörelse.
  • Magont: en tarm som är väldigt känslig för stimulering mår sällan bra av kaffe, vilket är just stimulerande och irriterande för den. Resultatet är  ofta att man får ont i magen eller blir svullen och uppblåst.
  • Störd sömn: koffein har en uppiggande effekt på kroppen och stimulerar vårt sympatiska nervsystem. På kvällen när vi skall sova vill vi tvärtom lugna ned kroppen och dämpa det sympatiska nervsystemet. 

    Koffein tar dessutom lång tid att eliminera från kroppen. Det har en halveringstid på cirka 4-6 timmar. Dricker du en kopp kaffe klockan 17 cirkulerar fortfarande ungefär hälften av koffeinet kvar i blodet klockan 22 och kommer att påverkar din sömn negativt.
  • Gifter: kaffebönor är en av de grödor som besprutas mest av alla i världen. De odlas ofta i fattigare länder under dåliga förhållanden med mycket gifter. Dessa gifter kommer att belasta och irritera kroppen.
  • Sänkt immunförsvar: kaffe stimulerar utsöndringen av stresshormonerna adrenalin och kortisol. Höga nivåer av kortisol kan i längden leda till ett sänkt immunförsvar som ökar risken för att drabbas av andra sjukdomar och parasiter.
  • Tom energi: att använda kaffe för att bli piggare och få mer energi är ungefär som att handla på kredit. Det tillför inte i sig någon direkt energi utan det stimulerar kroppen att plocka ut mer energi från sina egna reserver.

    Detta är inget problem om den ökade aktiviteten följs av en ökad mängd vila för att fylla på reserverna. Tyvärr följs det ofta av ännu mera kaffe och ännu mera aktivitet vilket i längden leder till mer och mer utmattning eller utbrändhet.
  • Beroendeframkallande: kaffe kan vara starkt beroendeframkallande. Det är vanligt att uppleva flera bieffekter när man inte får sin dagliga kopp eller helt försöker sluta dricka kaffe.

Där var några fördelar och nackdelar att fundera över. Tyvärr är det väldigt vanligt att kaffe kan utlösa eller förvärra magbesvär för de med en känslig mage.

Detta var första delen om kaffe. I del två kommer jag alltså ge mina rekommendationer för hur man kan dricka det nyttigaste kaffet.

 

Annonslänkar på magkliniken.se
Den här webbsidan innehåller annonslänkar, vilket betyder att Anton kan erhålla en provision från svenskhalsokost.se när du köper en produkt via någon av länkarna på sidan. Priset på produkterna är detsamma oavsett men ditt inköp stödjer Anton att skriva och dela mer artiklar kring maghälsa. Tack för ditt stöd!

Om Författaren

Anton Hansson är grundaren av Magkliniken. Sen 2011 har han hjälpt klienter med envisa magbesvär. Med sin utbildning inom biomedicin och sitt ständiga utforskande av naturliga metoder och livsstilsförändringar är målet att kombinera det bästa från båda världar. Målet är att hitta de mest effektiva metoderna för att kunna återställa magbalansen, även hos personer som redan testat det mesta.

>