Pepparmynta te – bra och dåliga drycker vid ibs | Magkliniken

Pepparmynta te – bra och dåliga drycker vid ibs

Av Anton Hansson

Visst är det mysigt att få ta en paus och dricka en härlig kopp kaffe eller te. Särskilt under vintern när man kommer in från kylan och och kan värma upp sig med en varm kopp av sin favoritdryck. Tyvärr kan vissa drycker ge besvär för en känslig tarm.  Men det finns också goda drycker som tvärtom kan till hjälpa till att lugna mage och tarm.

Bra och dåliga drycker för en känslig tarm

Vissa drycker innehåller ämnen som kan bidra till magbesvär. Dessa är främst FODMAP och koffein, eller tein som det heter i te. För alla som regelbundet har problem med magen kan det vara bra att testa sorter som är låga på just dessa två ämnen och se om det fungerar bättre. 

Samtidigt finns det mycket studier som visat att vissa téer innehåller ämnen som har en mängd positiva effekter för både hälsan och tarmen. Här kommer en lista över vilka drycker som brukar passa bra för känsliga magar och vilka som ofta ge besvär.

Bra téer vid Magbesvär

  • Pepparmyntste: mot spänd tarm, magknip och gaser
  • Ingefärste: mot gaser och illamående
  • Grönt te: uppiggande tein, välstuderade hälsoeffekter 
  • Rött te: milt, koffeinfritt och hälsosamt
  • Vitt te: uppiggande tein, hälsosamt
  • Pau D'arco te: utrensande, antimikrobiell, koffeinfritt

Pepparmynta

pepparmynta ta ibs

Alla téer ovan fungerar ofta bra även för en känslig mage. Men mest välgörande är nog te på pepparmynta eller ingefära. Förutom att vara milda för mage och tarm har de dessutom välstuderade positiva effekter. 

Söker man på pepparmynta (peppermint) på pubmed (databas för vetenskapliga artiklar) får man över 1400 resultat. En översikt från 2018 som tittade på tidigare forskning kom fram till att pepparmynta kan han en mängd effekter genom hela matsmältningskanalen, på matstrupen, magsäcken, tunntarmen, tjocktarmen och gallblåsan.

Den kan påverka visceral känslighet, lugnande effekt på glatta muskulaturen, är antimikrobiell, antiinflammatorisk och kan påverka psychosocial stress.

Kontrollerade studier har också visat positiva resultat mot sjukdomar som IBS, funktionell dyspepsi och funktionell magsmärta hos barn. (1)

Biverkningar av pepparmynta är också sällsynt. Men man det är bra att känna till att det kan förvärra halsbränna om det intas för nära inpå måltid. Det beror på att det kan ha en avslappnande effekt även på magmunnen, som ska hålla tätt mellan magsäck och matstrupe.

Ingefära

ingefära te ibs

Även ingefära är en växt som använts länge, i över 4700 år, inom folkmedicin mot en mängd åkommor. Vid en sökning på ingefära (ginger) på pubmed får man ännu fler resultat än för pepparmynta, över 3000.

Ingefära innehåller ämnet gingerol som verkar stå för de flesta positiva effekterna. För magrelaterade besvär verkar det framför allt kunna stödja matsmältningen och hjälp mot uppblåsthet, förstoppning eller fångade gaser, som beror på en för långsam tömning av magsäcken.

Ingefära verkar också kunna lindra illamående vid graviditet, efter operation och åksjuka.

Riskfyllda drycker vid magbesvär

  • Kaffe: koffein, garvämnen
  • Kamomillte: hög FODMAP
  • Fänkålste: hög FODMAP
  • Maskroste: hög FODMAP
  • Svart te (vid förstoppning): tein, uttorkande 

Inte alltid negativa för magen

De drycker som tagit upp i den röda rutan ovan som riskfyllda för en känslig tarm behöver inte alltid vara dåliga. Man bör känna till att de kan förvärra vissa magbesvär och gärna testa att utesluta dem om man brukar dricka det och se om de får besvären att minska.

Men de också ha positiva effekter. Kaffe till exempel innehåller antioxidanter och har visat på flera positiva effekter för hälsan i stora studier. Om ens magbesvär främst är en hård mage kan kaffe hjälpa till att få fart på tarmen.

kamomill te lugn mage

Kamomillte är en risk för magen på grund av att det innehåller mycket FODMAP. En form av kolhydrater som kan ställa till besvär för magen genom att lätt jäsa och dra till sig extra vätska in i tarmen.

Men kamomill har samtidigt en avslappnande effekt på tarm och sinne. Så om FODMAP inte är ett problem för ens tarm så är det mycket möjligt att det är välgörande och kan minska vissa magbesvär.

Som vanligt gäller det alltså att hitta vad som passar bäst för just ens egna mage. Men börja gärna med alternativ har lägst risk och som oftast är till hjälp, så som pepparmynta.

 

Annonslänkar på magkliniken.se
Den här webbsidan innehåller annonslänkar, vilket betyder att Anton kan erhålla en provision från svenskhalsokost.se när du köper en produkt via någon av länkarna på sidan. Priset på produkterna är detsamma oavsett men ditt inköp stödjer Anton att skriva och dela mer artiklar kring maghälsa. Tack för ditt stöd!

Om Författaren

Anton Hansson är grundaren av Magkliniken. Sen 2011 har han tagit emot klienter med envisa magbesvär som redan testat det mesta. Hans mål är att samla och dela de bästa metoderna för att balansera krånglande magar. När han inte skriver om maghälsa hittas han förmodligen mediterandes eller tränar.

>