Lök och vitlök i matlagning som inte ger magbesvär? | Magkliniken

Lök och vitlök i matlagning som inte ger magbesvär?

Av Anton Hansson

Fråga:

Jag är  känslig för lök, tyvärr, men undrar vad det är man är känslig mot, är det själva smakämnena eller skulle det vara okej koka med en hel lök i ett långkok och sen ta bort den före måltiden?


Svar:

Om livsmedel med hög andel FODMAP, så som lök, ger dig magbesvär fungerar det tyvärr inte särskilt bra att använda lök i långkok och sen ta bort dem. Lök och vitlök innehåller fruktaner (FODMAP) vilka är vattenlösliga och därför läcker ut i vattnet under kokning. Så även om du tar bort löken i slutet så finns en del av fruktanerna kvar i vattnet och kan bidra till magbesvär.

Däremot är fruktanerna inte fettlösliga och läcker inte ut i fett och oljor. Det går därför att lägga i olja och låta smaken sätta sig, som i VITLÖKSOLJA. Det går även att steka lök eller vitlök i olja så att en del av smaken kommer ut i den och sen plocka bort innan man lägger i resten av ingredienserna.

Fler alternativ är att använda den gröna delen av salladslök eller gräslök som har ett lågt innehåll av FODMAP. 

Du kan också ersätta lök med den indiska kryddan asafoetida pulver.

 

Annonslänkar på magkliniken.se
Den här webbsidan innehåller annonslänkar, vilket betyder att Anton kan erhålla en provision från svenskhalsokost.se när du köper en produkt via någon av länkarna på sidan. Priset på produkterna är detsamma oavsett men ditt inköp stödjer Anton att skriva och dela mer artiklar kring maghälsa. Tack för ditt stöd!

Om Författaren

Anton Hansson är grundaren av Magkliniken. Sen 2011 har han tagit emot klienter med envisa magbesvär som redan testat det mesta. Hans mål är att samla och dela de bästa metoderna för att balansera krånglande magar. När han inte skriver om maghälsa hittas han förmodligen mediterandes eller tränar.

>