Topp 5 kosttillskott vid diarré | Magkliniken

Topp 5 kosttillskott vid diarré

Av Anton Hansson

Känner du dig som ett vattenfall när du sätter dig på toan eller kan du bli akut nödig och omedelbart i behov av en toalett? Diarré är ett symtom på att det är något som irriterar tarmen som den vill få ut så fort som möjligt.  

Varje dygn passerar cirka 10 liter vätska genom mag-tarmkanalen. Det mesta sugs upp igen av tunntarmen. En del går vidare till tjocktarmen som även den suger upp en del för att ge avföringen en lagom konsistens.

Vid diarré har tarmen inte kunnat suga upp tillräckligt med vatten vilket gör avföring mera vattning. Ofta beror det på att det är någon som irriterar tarmen så att den stimuleras till att tömma sig själv så fort som möjligt. Innehållet passerar då så snabbt att tillräckligt med vatten inte hinner sugas upp. Kaffe, vissa fetter, för mycket fiber, infektion, inflammation, IBD, IBS och laktosintolerans är några vanliga orsaker till en lös mage.

Topp 5 Kosttillskott mot diarré

Förutom att utesluta det som bidrar till diarré finns det också en del tillskott som ofta kan minska besvären. Här är mina topp 5 kosttillskott som jag regelbundet rekommenderar och använder med mina klienter med goda resultat.

5. Glutamin

Glutamin är en av de 20 olika aminosyror, byggstenar till proteiner, som kroppen behöver för att fungera. Det har några intressanta funktioner för alla med magbesvär.

Reparera tarmen: det är ett av de bästa bränslena för cellerna på insidan av tarmarna. Har du en irritation, ett sår eller inflammerade tarmar kan extra L-glutamin ofta stödja reparation och läkning. Det gör det utmärkt för att stödja läkning vid crohns och ulcerös kolit.

Dämpa sockersug: Att undvika socker och för mycket kolhydrater är viktigt för att eliminera magbesvären och inflammation. Men det är vanligt att man får ett starkt sockersug som är svårt att stå emot när man är van vid att regelbundet äta sött. 1 gram som läggs under tungan och absorberas brukar suget inom 10-15 min. Verkar också kunna stimulera nervsystemet och öka pigghet

Användning: Börja med 1 g innan frukost, lunch och middag. Öka gradvis till max 20 gram/dag totalt. Om du blir förstoppad eller överdrivet stimulerad, minska dosen gradvis tills du hittar en balans.

 

4. Kalcium

Kalcium är en mineral som framför allt är känd för att hålla vårt skelett starkt. Men det kan även vara till hjälp vid en lös mage. En del av kalciumet tas inte upp av kroppen utan fortsätter genom tarmen och ut. I tarmen kan det suga åt sig och binda vätska och på så sätt göra avföringen mer fast. Om du däremot redan har fast avföring kan de bidra till förstoppning, i vilket fall man bör vara försiktig med att tillsätta det.

Det finns olika typer av kalcium som absorberas olika bra av kroppen. När målet är att minska diarré vill vi att kroppen inte ska absorbera så mycket så att en större del fortsätter till tjocktarmen där det kan binda vätska. Då är kalciumkarbonat bra. Tar man det istället för att stärka skelettet så är kalciumcitrat bättre som absorberas i högre grad.

Ofta kommer kalciumtillskott tillsammans med magnesium. Eftersom magnesium har motsatt effekt, att göra magen lösare, så bör man välja ett tillskott utan magnesium eller endast med en liten dos, mindre än 40 mg.

Hur mycket ska man ta?

Hur mycket man behöver ta för att slippa den lösa magen är olika för alla. Men en riktlinje är 600 mg 1-3 gånger om dagen till måltid.

Biverkningar?

När man börjar tillsätta kalcium kan det i början ge lite mera gaser. Men det brukar gå över inom några dagar när tarmen anpassat sig. För att minimera eventuella gaser kan man börja med en halv dos de första dagarna och öka när det fungerar bra.

 

3. Saccharomyces Boulardii

Saccharomyces Boulardii är en typ av god jästsvamp. De stannar inte i kroppen utan går igenom på några veckor. Den har använts framgångsrikt för att eliminera diarré som uppstått i samband med användning av antibiotika, utlandssemester eller vid AIDS.

Det stärker nivåer av IgA, som är en skyddande del av immunförsvaret. Vid långvarig diarré och när man redan äter en bra kost och är det saccharomyces boulardii oftaeffektiv mot både diarré, inflamamtorisk tarmsjukdom som Crohns och Ulcerös kolit samt vid candida.

Den kan också hjälpa till att läka en ”läckande tarm”.

 

2. Psylliumfröskal

Psyllium frönPsyllium är ett frö som innehåller mycket lösliga fiber vilket betyder att de är vattenlösliga. Det kan suga åt sig och binda vatten vilket gör att den kan hjälpa mot både förstoppning och diarré. Genom att suga åt sig vatten och ge bulk blir det lättare för tarmarna att massera fram innehållet och då underlättas elimineringen.

Tillsammans med vatten bildar det också en gel som smörjer tarmarna vilket ytterligare underlättar passagen genom tarmarna och kan lindra förstoppning.

Användning: vid diarré kan det strös över mat eller i smoothies. Vid förstoppning tas 1 tsk i minst 2,5 dl vatten. Eftersom det sväller kraftigt är det viktigt att ha tillräckligt med vatten till. I början kan det ibland ge extra gaser och svullnad. Börja därför med en mindre dos, ¼ tsk och öka gradvis.

Köp Psylliumfröskal

 

1. Probiotika

Tjocktarmen är som en helt egen värld med cirka 100 000 miljarder mikroskopiska små invånare, bakterierna. Det är nästan 10 gånger fler än antalet celler vår kropp består av. Man skulle kunna säga att människan egentligen är 90% bakterier och bara 10% människa.

De här små invånarna utför många viktiga uppgifter för vår kropp.

  • Vitaminer
  • Tarmrörelser
  • Immunförsvaret
  • Tarmhälsa
  • Serotonin – bra humör
  • Skydd mot infektion
  • Lagom vikt

Det finns hundratals olika sorters bakterier, både de som är bra för oss och de som är dåliga. För att det skall råda en god balans i tarmen bör man ha ungefär 90% snälla arbetande bakterier och inte mer än 10% elaka.

När vi får för lite, för många eller fel sorts bakterier uppstår det problem som kan påverka tarmen, immunförsvaret, vikten och humöret. En sådan här obalans kallas för tarmdysbios och är ofta en viktig orsak till återkommande magbesvär. Genom att tillsätta fler goda bakterier är det möjligt börja tränga ut de elaka och återställa balansen och samtidigt maghälsan.

Bästa tillskottet? Det bästa jag hittat i Sverige är LactoVitalis Pro från Holistic. Innehåller 6 miljarder bakterier per kapsel med 10 olika bakteriestammar.

Det finns hundratals olika sorters bakterier, både de som är bra för oss och de som är dåliga. För att det skall råda en god balans i tarmen bör man ha ungefär 90% snälla arbetande bakterier och inte mer än 10% elaka.

Testa gärna någon eller några av dessa och se om det kan hjälp dina mage.

 

Annonslänkar på magkliniken.se
Den här webbsidan innehåller annonslänkar, vilket betyder att Anton kan erhålla en provision från svenskhalsokost.se när du köper en produkt via någon av länkarna på sidan. Priset på produkterna är detsamma oavsett men ditt inköp stödjer Anton att skriva och dela mer artiklar kring maghälsa. Tack för ditt stöd!

Om Författaren

Anton Hansson är grundaren av Magkliniken. Sen 2011 har han tagit emot klienter med envisa magbesvär som redan testat det mesta. Hans mål är att samla och dela de bästa metoderna för att balansera krånglande magar. När han inte skriver om maghälsa hittas han förmodligen mediterandes eller tränar.

>