Topp 5 kosttillskott mot förstoppning | Magkliniken

Topp 5 kosttillskott mot förstoppning

Av Anton Hansson

Är det stopp i dina rör? Tömmer du tarmen sällan, eller behöver du spänna dig som hulken för att få ut något? Förstoppning kan vara ett jobbigt besvär, men det finns flera effektiva hälsokostpreparat som kan hjälpa till att få fart på magen.

Att tömma tarmen 3 gånger i veckan till 3 gånger om dagen anses som normalt. Men vad som är normalt och vad som är optimalt behöver inte vara detsamma. Om man endast bajsar 3 gånger i veckan så kommer det regelbundet att samlas upp flera måltider i tarmen.

I den varma och fuktiga miljön börjar maten lätt att jäsa och förruttna desto längre den ligger där. Då finns det en risk att det bildas ämnen som i längden kan irritera tarmen eller påverka vår viktiga tarmflora negativt.

Istället för att enbart se till vad som är normalt kan det även vara bra att försöka få tarmen att fungera så bra som möjligt.

Optimala tarmvanor:

  • Töm tarmen 1-3 gånger om dagen
  • Korven glider lätt ut utan ansträngning eller större plask
  • Man känner sig helt tömd
  • Korven är fast med jämn slät yta
  • Korven är brunfärgad och luktar inte illa

Hur många av dessa punkter stämmer in på dig? Här ska vi titta närmare på 5 av de bästa kosttillskotten för att få fart på tarmen igen.

Topp 5 Kosttillskott mot förstoppning

Förutom att göra rätt förändringar i sina livsstilsvanor så finns det alltså en del kosttillskott som brukar hjälpa mot en hård mage. Här är mina topp 5 kosttillskott som jag regelbundet rekommenderar och använder med mina klienter, med goda resultat.

5. Psylliumfröskal

Psyllium är ett frö som innehåller mycket lösliga fiber, vilket innebär att de är vattenlösliga. De kan suga åt sig och binda vatten vilket gör att de kan hjälpa mot både förstoppning och diarré. Genom att suga åt sig vatten och ge bulk blir det lättare för tarmarna att massera fram innehållet och då underlättas elimineringen.

Tillsammans med vatten bildar det också en gel som smörjer tarmarna vilket ytterligare underlättar passagen genom tarmarna och kan lindra förstoppning.

Kom ihåg att tillskott av fibrer bör införas gradvis så att tarmen och dess muskler hinner anpassa sig över tid. Om stora mängder tillförs för snabbt kan det istället förvärra bevär med en hårda mage.

Så lite som ¼  tsk kan vara lagom att börja med. I början kan det ibland även ge extra gaser.

Användning

Börja med ¼ tsk om dagen och öka gradvis över flera veckor eller månader tills tarmen fungerar bättre eller max 1 msk 3 gånger om dagen. Eftersom det sväller kraftigt är det viktigt att ta med minst 2,5 dl vätska. 

4. Matsmältningsenzymer + Magsyra

För att kunna smälta maten och ta upp näringen behövs tillräckligt med magsyra och enzymer. Magsyran sönderdelar maten och tar kål på elaka bakterier i maten.

Den stimulerar och aktiverar också enzymerna som sen behövs för att bryta ner maten till sina minsta bitar som kroppen kan absorbera.

Har du brist på enzymer och magsyra kan kosttillskott som tillför detta ofta stödja matsmältningen, så att maten bryts ned tillräckligt. Det kan även minska risken för att otillräckligt nedbruten mat i tarmen börjar jäsa och bilda gaser, uppblåsthet och magknip.

Extra viktigt är det för de som är äldre då förmågan att producera matsmältningsenzymer minskar med åldern.

Bästa preparat av matsmältningsenzymer?

Helhetshälsa har två bra tillskott. "Helazym" med enzymer och "Digest" med HCL magsyra. Då kan du testa båda tillsammans och var för sig och se vad som passar bäst. HCL magsyra bör man inte använda om man har magsår eller samtidigt tar syradämpande läkemedel.

Men om du har brist på det kan kosttillskott ofta vara till väldigt stor hjälp för att minska flera typer av magbesvär.

Användning

Helazym: 1-2 tabletter precis innan större måltider.
Digest: 1-3 tabletter i mitten eller slutet på större måltider. Desto större måltid desto större behov av båda.

3. Probiotika

Probiotika vid IBS

Tjocktarmen är som en helt egen värld med cirka 100 000 miljarder mikroskopiska små invånare, bakterierna. Det är nästan 10 gånger fler än antalet celler vår kropp består av. Man skulle kunna säga att människan egentligen är 90% bakterier och bara 10% människa.

De här små invånarna utför många viktiga uppgifter för vår kropp.

  • Tillverka vitaminer
  • Stödja tarmrörelser
  • Stödja immunförsvaret
  • Upprätthålla tarmhälsa
  • Tillverka serotonin – bra humör
  • Skydd mot infektion
  • Stödja hälsosam vikt

När vi får för lite, för många eller fel sorts bakterier uppstår det problem som kan påverka tarmen, immunförsvaret, vikten eller humöret.

En sådan här obalans kallas för tarmdysbios och är ofta en viktig orsak till återkommande magbesvär. Genom att tillsätta fler goda bakterier är det möjligt börja tränga ut de elaka och återställa balansen och samtidigt maghälsan.

Bästa tillskottet? Det bästa jag hittat i Sverige är LactoVitalis Pro från Holistic. Innehåller 20 miljarder bakterier per kapsel med 12 olika bakteriestammar.

Användning

1 tablett med eller utan måltid. Vid extra stort behov som under eller efter antibiotikakur kan dosen tillfälligt ökas upp till 4 tabletter/dag.

2. UltraDetox

Är en ört-fiber drink med 35 olika örter som både hjälper till att rensa ut gifter från kroppen och få fart på tarmen.  Innehåller bland annat lakritsrot och rabarber som kan ha laxerande effekt vilka kan stimulera tarmen att jobba mera.

Har man använts det dagligen i 30 dagar bör man ta en paus på 2 veckor innan man fortsätter. Likt andra fibertillskott är det viktigt att inte börja med en stora dos på en gång utan trappa upp långsamt. Effekten kan annars bli den motsatta och förvärra förstoppning.

Användning

Börja med en 1/4 dos mellan måltider och öka gradvis. Brukar effektivt få fart på de flesta långsamma tarmar.

1. OxyTarm

Innehåller magnesiumhydroxid som drar till sig extra vätska i tarmen, vilket kan mjuka upp torr och hård avföring. Innehåller även c vitamin som är en effektiv antioxidant som kan användas för att få fart på tarm och rensa ut gifter i kroppen från bakterier, droger, miljögifter och tungmetaller samt stödja tarmfloran.

Innehåller dessutom citrusbioflavanoider för att stödja en hälsosam tarm. Tillsammans bildar de en effektiv kombination för att få fart på tarmen. Om magen blir orolig av full dos så börja på 1 tablett första dagen och öka sen gradvis.

Just tillskott av magnesium är en av de bättre preparaten att börja med att testa mot en hård mage. Många andra preparat mot förstoppning som är laxerande bör inte användas längre än några veckor eftersom de på sikt kan ha biverkningar på tarmmusklerna funktionen. Magnesium fungerar på ett annat sätt, genom att tillföra mer vätska till tarmen och göra innehåller mjukare. Det har väldig låg risk för biverkningar på tarmen, även när det användas regelbundet under längre perioder.

Magnesiumtillskott hjälper för de flesta tröga magar.  Kan beställas här.

Användning

Börja med 2 tabletter 2 gånger om dagen första veckan, därefter 2-3 tabletter om dagen. Skulle magen bli orolig vid intag så ta tillsammans med måltid samt en lägre dos.


Det här var mina topp 5 kosttillskott mot förstoppning. Testa gärna någon eller några av dessa och se om det kan hjälpa även din mage.

Fråga: har du testat några bra kosttillskott eller huskurer som varit till hjälp vid förstoppning? Dela gärna med dig och lämna en kommentar längre ner.

 

Annonslänkar på magkliniken.se
Den här webbsidan innehåller annonslänkar, vilket betyder att Anton kan erhålla en provision från svenskhalsokost.se när du köper en produkt via någon av länkarna på sidan. Priset på produkterna är detsamma oavsett men ditt inköp stödjer Anton att skriva och dela mer artiklar kring maghälsa. Tack för ditt stöd!

Om Författaren

Anton Hansson är grundaren av Magkliniken. Sen 2011 har han hjälpt klienter med envisa magbesvär. Med sin utbildning inom biomedicin och sitt ständiga utforskande av naturliga metoder och livsstilsförändringar är målet att kombinera det bästa från båda världar. Målet är att hitta de mest effektiva metoderna för att kunna återställa magbalansen, även hos personer som redan testat det mesta.

  • Stig skriver:

    Hejsan! Min fråga är den att på magnesium Optimal står det att man skall ta 1 till 2 kapslar per dag, men i denna artikeln står det att man skall ta 6 stycken? Jag är lite förvirrad. Hur många skall man ta? Tack på förhand!

    • Anton Hansson skriver:

      Hej Stig, för ett mer exakt svar så kan man ta upp till 800mg magnesium per dag. Öka gradvis och se vilken dos som är lagom för att få fart på magen. Det är dock inte säker att enbart magnesiumtillskott är tillräckligt för att helt lösa förstoppning.

    • Stig skriver:

      Jaga men vad mer kan man ta för att få fart på magen?

    • Anonym skriver:

      Hej Stig! Mitt råd är att du äter 1 tsk-1 msk mörka Psylliumfrön innan du lägger dig (börja med den mindre mängden). Drick en kopp hett vatten till fröna. Varje dag börjar du med en kopp kokt vatten (så hett du kan). Sedan väntar du ett tag innan du äter din frukost (20-30min). Ät renat smör s.k Ghee (indiskt smör, googla för recept)till varje måltid (ca 1 msk). Hjälper mig förutsatt att jag är konsekvent med detta och har god tid på mig på morgonen.

  • Anonym skriver:

    Ghee till alla måltider, Psylliumfrön med hett vatten på kvällen. Hett vatten på morgonen ca 20 min innan frukost.

  • Ak skriver:

    Fick et tips här på sidan att inta Triphala, hur intar man den( pulver) med vatten eller? Eller med något annat?
    Tacksam för svar.
    Ak

    • Anton Hansson skriver:

      Ja Triphala kan vara till hjälp för många. Blanda ut pulvret i vätska som vatten, gärna varmt.
      Mvh Anton

  • Kerstin Larsson skriver:

    Hej!
    Jag köpte oxytarm för min tröga mage,fick fart på magen redan andra dagen, men hade under tiden ont mitt i magen och lite illamående, såg då att tabletterna var dragerade och skrapade bort detta på tabletterna och det onda försvann??? Vad innehåller överdraget på tabletterna?jag är även laktosintolerant.
    Mvh Kerstin Larsson

    • Anton Hansson skriver:

      Hej Kerstin!
      Tack för din kommentar, toppen att oxytarm gav effekt så snabbt. Mindre bra att det gav lite magknip och lätt illamående. Men om det berodde på utbehandlingsmedlena så går det iaf att ta bort. Det består av tre tillsatser (E464, E414, E570).

      Ingen av dessa har några kända hälsorisker, men kan hos vissa känsliga individer göra magen lite orolig. Upplever man detta så kan man som du gjort skrapa bort ytlagret. Eller använda en annan variant som använder magnesiumcitrat istället, så som detta.
      https://www.svenskhalsokost.se/helhetshalsa-magnesiumoptimal?da=14-515

  • Helena skriver:

    Efter att tagit oxytarm i 4 dagar 1 tablett morgon och kväll fick jag rejäl diarré… Är detta vanligt i början av kuren eller?

    • Anton Hansson skriver:

      Hej Helena,
      Det betyder att oxytarm fungerar som den ska, att den drar till sig mer vatten in i tarmen. Fast i ditt fall blir det mer vatten än vad som behövs så att du får diarré istället för förstoppning. Testa med en kapsel totalt under dagen bara. Skulle även det göra att du blir för lös kan du testa en tablett varannan dag. Slutligen kan man även testa ett annat tillskott av magnesium som inte drar till sig riktigt lika mycket vatten. Så som magnesiumcitrat.
      Hoppas att det hjälper för dig.
      Mvh Anton

  • Lillemor skriver:

    Hej
    Har nu haft stora problem med att tarmrörelserna blir sämre och näst intill upphör ibland.
    Detta inträffar allt som oftast när jag ätit mycket grönsaker och mer fiskprotein en tid. Dvs. väldigt lite kött, fågel och ägg. (Äter inte gluten eller mjölkprodukter)
    Det låter ju nästan galet, men så fort jag då äter fyra till sex ägg per dag, så blir det fart på magen efter bara ett drygt dygn.
    Det här tog ett tag för mig att komma på, och längre tid att förstå varför. Inte förrän jag kopplade att jag samtidigt hade låg och svag puls och blev liggande orkeslös.
    Jag får återkommande brist på acetylkolin!
    Ägg innehåller ganska mycket kolin, och uppenbarligen mår jag inte bra på alltför lite ägg och kött.
    Är inte detta något man bör ta upp? Enligt uppgift lider ganska många i Sverige av brist på detta ämne. Tänk vad det skulle kunna göra skillnad för många.

    • Anton Hansson skriver:

      Hej Lillemor och tack för det viktiga ämnet du tar upp och har egen erfarenhet av. Som du säger tror jag också att detta problem är vanligare än vad man kan tror, och att det är få som ens känner till det. Trenden med vegetarisk och framför allt vegansk mat innebär en del risker om man inte är väldigt insatt i vilka näringsbrister som kan uppstå. Få är tyvärr tillräckligt insatta. Många gånger kan det ta fler år innan brister uppstår och då är det ofta svårt att se kopplingen eftersom det skett så gradvis under så lång tid. Det blir lätt att tänka att jag har ju mått alldeles utmärkt på denna kosten under lång tid och plötsligt börjar jag må sämre trots att jag inte ändrat något.

  • Gigi skriver:

    Många tips och goda förslag. Men man retar sig på den dåliga svenskan i texten med grammatikaliska felaktigheter. Det ger framför allt ett oprofessionellt intryck. Kan ni inte få någon som korrekturläser. Tacksam för svar.

  • >