5 steg för att läka en läckande tarm

5 steg för att läka en läckande tarm

Av Anton Hansson

Läckande tarm kan bidra till en mängd olika hälsobesvär och sjukdomar. En fungerande tarm är en av grundpelarna till hälsa. Få reda på de största orsakerna till en läckande tarm och hur man kan börja läka den.

Hippocrates, den moderna medicinens fader sa redan för 2400 år sedan att:

"All sjukdom börjar i magen"

Även om det inte är helt sant så ligger det ändå en hel del i det påståendet. Många av våra vanligaste hälsobesvär har sitt ursprung i vår mage och tarm. Varje dag stoppar vi i oss mat som ger oss näring och energi och vi tar för givet att det ska fungera effektivt och problemfritt. Men det är egentligen en komplicerad process med tusentals processer.

En av de viktigaste är tarmens förmåga att fungera ungefär som ett filter. Med ett nät av små hål som släpper igenom rätt näringsämnen men fångar upp och håller ute allt som kan vara skadligt, så som bakterier, parasiter, gifter och onedbrutna matpartiklar.

läckande tarm

Kom ihåg att hela vägen från munnen till rumpan är som en tunnel rakt igenom vår kropp. Mat och allt annat i tunneln är egentligen utanför vår kropp och inte en del av oss. Först när det passerat "tarmfiltret" kan det bli en del av vår kropp. Läckande tarm, eller ökad tarmpermeabilitet som det egentligen heter,  innebär att “filtrets” (tarmens) hål blir för stora och riskerar då att släppa igenom skadliga ämnen.

När okända och möjligtvis skadliga ämnen kommer in i vårt blod aktiverar det vårt immunförsvar som ständigt håller vakt. Det triggar igång inflammation som kan ta kål på inkräktare, men samtidigt är nedbrytande för kroppen i längden.

Korta och tillfälliga inflammationer är en del av kroppens naturliga försvar och helt nödvändigt. Men när immunförsvaret dagligen triggas igång att skapa inflammatoriska ämnen som sprider sig i kroppen kan de i längden orsaka en mängd besvär och sjukdomar. Även i helt andra delar än tarmen.

Det har gjorts tusentals studier kring ökad tarmpermeabilitet och det har sammankopplats med en mängd sjukdomar och hälsobesvär.

Hälsobesvär sammankopplade med läckande tarm

läckande tarm symptom

Magbesvär

  • Förstoppning
  • Diarré
  • Hasbränna
  • Gaser
  • Uppblåsthet
  • Magont
  • IBS
  • IBD

Hudbesvär

  • Klåda
  • Utslag
  • Eksem
  • Rosacea
  • Acne
  • Psoriasis

Mentala Besvär

  • Koncentrationssvårigheter
  • Kronisk huvudvärk
  • Depression
  • Oro
  • ADHD

Läckande tarm verkar alltså kunna leda till en mängd olika hälsobesvär. Har man länge kämpat med något av besvären i listan ovan, särskilt envisa magbesvär, kan ett fokus på att läka tarmen ofta vara en viktig del i att bli frisk igen.

Vad Orsakar Läckande Tarm?

Allting som på något sätt kan irritera tarmen och skapa negativ belastning på kroppen kan bidra till läckande tarm. Stress, matintoleranser som gluten, alkohol, inflammation, rökning, skräpmat, bakterier, virus, parasiter och toxiner är några exempel. Men några av de största orsakerna är:

Maten

Fel kost som irriterar tarmen är förmodligen den största orsaken. Vete, socker, alkohol, processad mat och vissa tillsatser är några stora bovar. Är du glutenintolerant skapar det vid intag inflammation i tarmen vilket är mycket destruktivt för tarmhälsan och bidrar både till läckande tarm och att tarmluddet bryts ned.

Näringsbrist

Tarmens integritet är beroende av en mängd näringsämnen. Men vissa verkar vara extra viktiga så som A och D vitamin, zink, magnesium och kalcium. Att få i sig tillräckligt av dessa skulle kunna ge ett extra skydd mot läckande tarm.

Kronisk stress

En stor belastning på kroppens mentala och fysiska resurser leder i längden till att kroppens förmåga att återhämta sig försvagas och till ett sänkt immunförsvar. Då ökar risken för obalans bland tarmbakterierna eller att skadliga bakterier kan spridda sig och ta över.

Bakterier och infektioner

Vi har cirka 100 000 miljarder bakterier i vår tarm. Det finns hundratals olika sorter med olika uppgifter där majoritet bör vara snälla för att stödja tarmen och hålla de skadliga bakterierna i schack. Om de skadliga börjar ta över eller om du drabbas av en infektion utifrån kan det irritera och skada tarmen.

Toxiner

Vi utsätts varje år för över 80 000 kemikalier och gifter som kan belasta vår kropp och irritera tarmen. De finns överallt, i mat, läkemedel, kläder, bilar, möbler, vattnet och luften. Några av de vanligaste är antibiotika, antiinflammatoriska preparat (NSAID) så som ibuprofen och acetylsalicylsyra och besprutningsmedel.

5 steg för att läka läckande tarm

I de flesta fall kan tarmen helt eller till största del läkas enbart med hjälpa av naturliga livsstilsförändringar och vissa tillskott. Du har makten. Men det gäller att ta ett stort eget ansvar och ha kraften att förändra sina vanor och rutiner och inte ge upp. Något som alltid är en utmaning.

 1. Läkande kost

bästa kosten vid läckande tarm

Första steget är att följa en läkande kost. Eftersom via alla är olika finns det ingen perfekt kost som passar för alla. Men vi kan däremot utesluta de vanligaste bovarna och starta med en kost som de flesta mår bra på.

Testa en elimineringsdiet i minst 2 veckor där du helt utesluter socker, gluten, alkohol och mjölkprodukter. Fokusera istället på:

Protein: fisk, fågel och lite kött av bra kvalitet

Kolhydrater: grönsaker, rotfrukter, bär och i mindre del frukt, ris, bovete, hirs.

Fett: kokosfett, kokosmjölk, olivolja, ghee, avokado

Efter 2-4 veckor kan du testa att plocka tillbaka nyttiga livsmedel ett i taget och observera om det ger några biverkningar eller inte och skapa en mer varierad och hållbar kost i längden. Det är en utmaning att följa en sådan strikt kost men kan ofta göra underverk för ens välmående.

2. Mindre stress, mer lugn

läckande tarm avslappning mindre stress

Som vi tog upp tidigare är kronisk stress en stor belastning på kroppen som kan bidra till de flesta sjukdomar. Det kan komma både från yttre krav samt inre tankar och känslor. Här gäller det båda att styra om vardagens krav och uppgifter i form av jobb, barn, relationer, matlagning, städning mm till en hanterbar nivå.

Yttre krav: Upplever man en stress över att att hinna med allt behöver man antingen prioritera bort något eller sköta det mer planerat och effektivt. Lättare sagt än gjort, men börja med att ta en ordentlig funderare över vad som kräver mest och om något kan minska det.

Inre stress: Nästa steg är att minska den inre stressen från tankar och känslor. Är man en ängslig eller lättstressad person med många hjärnspöken är det något man kan jobba med hela livet. Men dagligen rutiner som meditation, mindfulness, yoga, tai chi, tacksamhetsdagbok, lugna promenader och andningsövningar kan göra en stor skillnad.  Och alla kan avvara 10 minuter om dagen till det.


3. Balansera dina tarmbakterier

läckande tarm balansera tarmbakterier

Många skulle behöva återställa balansen av mikroberna i sin tarm med bakterier, svamp eller andra parasiter som kan irritera och skada tarmen. Särskilt om du har envisa magbesvär med uppblåsthet, gaser och magont.

Fyll på med goda bakterier genom att äta syrade grönsaker så som surkål, syrade morötter eller kimchi som inte blivit pastöriserade. Eller ta tabletter med probiotika så som Lactovitalis Pro.

Har du en överväxt av jästsvamp eller fått i dig en annan parasit kan du behöva ta något som kan hjälpa till att rensa ut och ta kål på dem. Ultrabalans eller oreganoolja är två effektiva örttillskott man kan ta som en kur. Var noga med att följa anvisningarna för att minimera eventuella biverkningar.

 4. Sov 8-9 timmar

läckande tarm sov tillräckligt

Sömnen är kroppens viktigaste tid för återhämtning. Celler återbildas, immunförsvaret är som mest aktivt och vårt mentala batteri laddas upp. Vid sömnbrist hinner kroppen inte återhämtar sig lika mycket.

Men en minst lika viktig del är att vår motivation och självdisciplin försvagas. Då faller vi enklare för frestelser med onyttig mat, stressar upp oss lättare och får allmänt sämre vanor. Sömnen fyller på vårt mentala bränsle för att orka ställa om till nya och bättre vanor.

Vi har olika stort behov av sömn. Men har du stora besvär med hälsan behövs ofta 8-9 timmar. Försök lägga dig senast 22.30 och undvik gärna skärmar sista halvtimmen för att låta kropp och sinne varva ned.

5. Stöd läkningen med rätt tillskott

Det finns flera tillskott som kan hjälpa tarmen att läka och som ibland är helt nödvändiga i kombination med de första stegen för att bli helt återställd. Vilka som passar bäst beror på orsakerna till att en läckande tarm uppstått. Några av de som brukar vara mest effektiva för att stödja reparationen av tarmen är.

Inflamino - all näring tarmen behöver

läckande tarm kosttillskott

Inflamino är en kombination av en mängd andra tillskott som kan hjälpa till att  läka tarmen. Det innehåller flera av det mest inflammationsdämpande örterna och ämnena. Det är som ett multivitamin- och mineraltillskott som innehåller alla viktiga vitaminer och mineraler. Det passar bra som ett komplett mellanmål och innehåller 19 gram milt risprotein samt 30 g lättsmälta kolhydrater per portion samt.

Man får enzymer, vitaminer, mineraler, l-glutamin, gurkmejaextrakt, ingefäraextrakt, växtflavanoider, protein och energi. Inflamino samlar många av de bästa tillskotten för tarmen i en burk istället för att köpa 10 stycken olika.

Probiotika - återställ bakteriebalansen

läckande tarm probiotika

Dem flesta får inte i sig tillräckligt med goda bakterier från syrade grönsaker eller yoghurt. Då är kapslar med probiotika effektivt. Har man en stor obalans rekommenderas det ofta att inta över 25 miljarder bakterier per dag i en period, vilket brukar vara flera kapslar.

Men det är en fördel att börja med en mindre dos och öka gradvis. Ett av de bästa märkena är Lactovitalis Pro med 6,5 miljarder bakterier och 12 olika stammar.

Enzymer - för en fungerande matsmältning

läckande tarm enzymer

Har du en dålig matsmältning kan onedbrutna matpartiklar irritera tarmen och bli föda för elaka bakterier eller parasiter. Vanliga symtom är uppblåsthet, gaser och magknip. Tillskott av matsmältningsenzymer så som lipas, proteas och amylas kan stödja matsmältningen.

Ett av de bästa tillskotten är Ergozyme som är en kombination av flera bra ämnen för matsmältningen. Har du halsbränna eller svid i magen brukar helazym vara mildare och säkrare att börja med.

L-Glutamin - bränsle för tarmens celler

läckande tarm glutamin

Glutamin är en aminosyra som är ett av de bästa bränslena för tarmens celler och deras reparation och läkning. Det har en antiinflammatorisk effekt och fungerar som en barriär för tarmens celler mot irriterande ämnen. Ta 1-5 g glutamin 2-3 gånger om dagen till mat. Börja med minsta dos och öka gradvis. Skulle du vara känslig mot glutamin så halvera dosen eller avsluta.

Kolostrum - naturens supermjölk

läckande tarm kolostrum

Få har hört talas om kolostrum (råmjölk) men det är ett av de bästa medlen för att läka en krånglande mage som användes flitigt förr i tiden. Det är den första råmjölken som kor och alla däggdjur producerar till sitt nyfödda barn.

Det som utmärker råmjölken är att den är sprängfylld med extra vitaminer, mineraler, immunstärkande ämnen och tillväxtfaktorer för att snabbt ge kalven näring, stärka dess immunförsvar och reparera tarmen. Kolostrumpulver kan köpas som tillskott och innehåller väldig lite laktos.

UltraBalans - rensa ut bakterier och parasiter

Har du en överväxt av bakterier, jästsvamp eller annan infektion så är det viktigt att rensa ut inkräktarna för att tarmen ska kunna läka. Det finns många örtpreparat med förmågan att ta kål på dem men som inte har samma biverkningar som vanlig antibiotika ofta har.

Ett av de bästa att testa är UltraBalans som är en kombination av 10 olika örter.  Oreganoolja är kanske det mesta effektiva ämnet. Men det kan vara för starkt för någon med en väldigt känslig mage.

Där har vi några av de största orsakerna och viktigaste stegen för att börja läka en läckande tarm. Testa gärna några av tipsen ovan och se hur det kan hjälpa för dig.

 

Annonslänkar på magkliniken.se
Den här webbsidan innehåller annonslänkar, vilket betyder att Anton kan erhålla en provision från svenskhalsokost.se när du köper en produkt via någon av länkarna på sidan. Priset på produkterna är detsamma oavsett men ditt inköp stödjer Anton att skriva och dela mer artiklar kring maghälsa. Tack för ditt stöd!

Om Författaren

Anton Hansson är grundaren av Magkliniken. Sen 2011 har han tagit emot klienter med envisa magbesvär som redan testat det mesta. Hans mål är att samla och dela de bästa metoderna för att balansera krånglande magar. När han inte skriver om maghälsa hittas han förmodligen mediterandes eller tränar.

  • Marianne eriksson skriver:

    Jag försöker beställa kursen med paypal utan att lyckas

  • Matgareta skriver:

    Ris fungerar inte som elimineringskost för mig

    • Anton Hansson skriver:

      Nej ris fungerar inte för alla så vet man med sig det så bör man helt klart undvika det.

  • Petra skriver:

    Hur är det med ägg, svamp och kryddor/örter vid läkande kost?

    • Anton Hansson skriver:

      Ägg är ett väldigt nyttigt livsmedel men också rätt vanligt att vara överkänslig mot. Man får alltså känna sig fram där. Många kryddor har en läkande effekt, så som gurkmeja, ingefära, kanel och oregano för att nämna några.

    • Anonym skriver:

      Dessutom svartpeppar för att gurkmejan lättare ska tas upp av kroppen.
      Så här har jag nyligen börjat med:
      Blanda några teskedar av varje krydda i en glasburk, rör o blanda.
      Sen varje dag tar jag 1 eller 2 teskedar av blandningen och blandar i en liten kopp med yogert. Efteråt tar jag oblandad yogert om den förra smakade lite starkt. Men man verkar vänja sig vid smaken.

  • Gerlinde Osztovics skriver:

    Jag har fått veta att jag är histaminintolerant. Har infört en begränsad matlistan, äter probiotika men har fortfarande en orolig mage med mycket gaser och släpper mig okontrollerat vilket är mycket besvärande för mig. Har sänkt DAO och behandlas via lungkliniken men tycker inte att jag får gehör därifrån. Ville komma till allergolog men det finns få i länet. Nu undrar jag, när jag läst din artikel, om jag kan börja med oreganooil?
    Dricker varken kaffe, alkohol eller mjölk men äter yoghourt på morgonen med ingefära, chiafrön och physialisfrö. Proteiner får jag genom torsk, kyckling och ägg.
    Hoppas du kan hjälpa mig.
    Mvh
    Gerlinde

    • Anton Hansson skriver:

      Hej Gerlinde,
      Du har gjort flera bra förändringar som ofta kan hjälpa, men uppenbarligen inte tillräckligt. Första tipset är att testa matsmältningsenzymer som stärker matsmältningen. En nedsatt matsmältningen är en vanligt bidragande orsak till magbesvär, särskilt gaser. https://www.svenskhalsokost.se/great-earth-ergozyme?da=14-70Ergozyme är det mest kompletta svenska alternativet.
      Var också medveten om att psylliumfrön kan ge gaser för många, särskilt om man inte börjar med en väldigt liten mängd och trappar upp långsamt och låter tarmen vänja sig.
      Torsk, kyckling och ägg är utmärkta proteinkällor.

      Mvh
      Anton

  • Mia skriver:

    Kan läckande tarm orsaka njurbäckeninflammation? Jag har hört att urinvägsinfektion kan leda till njurbäckeninflammationmen när jag drabbades hade jag inte märkt av några symptom på urinvägsinfektion innan. Däremot har jag IBS och prover visar på en inflammation i tarmarna.

    • Anton Hansson skriver:

      Hej Mia,
      Vet faktiskt inte om läckande tarm kan leda till njurbäckeninflammation. Men har du inflammation i tarmen så finns det en mängd steg du kan ta för att stödja läkningen. De flesta tipsen vid läckande tarm gäller även vid inflammation i tarmen.

  • >