7 läkande egenskaper med gurkmeja och kurkumin

7 läkande egenskaper med Gurkmeja och Kurkumin

Av Anton Hansson

Gurkmeja är en av världens mest hälsosamma kryddor. Med över 6000 studier som gjorts på den och ett av dess verksamma ämnen kurkumin är effekterna väl undersökta.

Extra spännande är de studier som jämfört gurkmeja (kurkumin) med olika läkemedel och dess effekt på vissa sjukdomar. Där man funnit att kurkumin varit lika effektiv eller i vissa fall mer effektiv.

Gurkmeja har också blivit riktigt populär de senaste åren tack vara att flera hälsoprofiler uppmärksammat dess hälsoeffekter.

Tyvärr är kryddan inte så god att använda för sig själv till maten. Men många får regelbundet i sig en del när man äter curry där det är en av huvudingredienserna. Det är också gurkmejan som ger den orangea färgen.

Så vilka är alla dessa hälsoeffekter som gurkmeja och kurkumin kan ha? Här kommer sju stycken.

7 Läkande Egenskaper med Gurkmeja och Kurkumin

I de flesta studier som gjorts kring gurkmeja har man använt dess mesta aktiva ämne, kurkumin, som har starka antiinflammatoriska egenskaper och är en kraftfull antioxidant.

Eftersom gurkmeja endast innehåller ungefär 3% kurkumin kan starkast effekt fås om man tar tillskott av just detta koncentrerade ämne.

1. Kurkumin är en kraftfull antioxidant

gurkmeja kurkumin antioxidant

En av de troliga orsakerna till sjukdom och åldrande är oxidativ skada i kroppen. Då reagerar fria radikaler med vissa ämnen som proteiner, DNA och fettsyror på ett negativt sätt. Antioxidanter, så som kurkumin (1, 2) i gurkmeja, kan blockera dessa fria radikaler.

Kurkumin är ännu bättre eftersom det samtidigt kan stärka kroppens egna enzymförsvar mot oxidation (3, 4, 5). 2 försvar i 1 så att säga.

2. Gurkmeja verkar kunna hjälpa till att motverka cancer

Kurkumin och gurkmeja effektivt mot cancer

Ungefär var tredje person drabbas idag av cancer och det är en av de vanligaste dödsorsakerna. Trots att sjukdomen studerats intensivt under många år. Även kurkuminets effekt på cancer har studerats. Man har sett att det kan minska tillväxten av blodkärl i tumörer, minska spridningen samt bidra till att cancerceller dör (6).

Flera studier har visat att kurkumin kan minska tillväxten av cancerceller i labboratoriet och hämma tillväxten av tumörer i testdjur (7, 8).

Om höga doser av kurkumin kan hjälpa till att behandla cancer är för tidigt att säga. Men det finns mycket som tyder på att det kan hjälpa till att förebygga.

3. Kurkumin ökar BDNF i hjärnan, länk till förbättrad hjärnfunktion och minskad risk för hjärnsjukdomar

gurkmeja mot alzheimers demens kurkumin

Tidigare trodde man felaktigt att inga nya hjärnceller kunde bildas efter de allra första levnadsåren. Idag vet man att nervceller kan skapa nya kontakter och i vissa fall skapas helt nya nervceller.  Ämnet Brain-Derived Neutrophic Factor (BDNF) är ett av signalproteinerna som sköter denna tillväxt (9).

Brist på detta hormon har kopplats till flera sjukdomar i hjärnan så som depression och Alzheimers. (10, 11).

Kurkumin kan öka nivåerna av BDNF, vilket potentiellt kan göra det effektivt mot bland annat depression. (12, 13). Kanske kan det även förbättra minne och smarthet.

4. Kurkumin kan hjälpa patienter med artrit

kurkumin och gurkmeja mot artrit

Ledinflammation (artrit) innebär att en eller flera av kroppens leder påverkas av inflammation. Det finns flera olika former där vissa kan ge stora besvär. Med tanke på att kurkumin har starka antiinflammatoriska egenskaper kan det vara till stor hjälp för lederna.

I en studie på patienter med reumatisk artrit var kurkumin mer effektiv än ett antiinflammatoriskt läkemedel (14). Andra studier har också visat flera positiva effekter (15, 16).

5. Kan hjälpa mot depression

gurkmeja och kurkumin mot depression

Som nämnts tidigare kan kurkumin öka BDNF i hjärnan där en brist är kopplat till just depression. I en studie delades 60 patienter in i 3 grupper. En tog prozac, en tog 1 g kurkumin och den tredje tog prozac + kurkumin.

Efter 6 veckor hade kurkumin lett till liknande förbättringar som prozac och den tredje gruppen som tog båda fick bäst resultat (17).

Det verkar alltså som att kurkumin kan hjälpa vid depression. Men även för att boosta signalsubstanserna serotonin och dopamin i hjärnan (18, 19).

6. Kurkumin kan dämpa inflammation

gurkmeja kan dämpa inflammation i kroppen

Inflammation är en viktig funktion i vår kropp för att döda elaka bakterier och stödja kroppens återhämtning vid skada. Det bryter ned och dödar bakterier och skadad vävnad så att den sen kan byggas upp frisk och stark.

Men detta är tänkt att vara en tillfällig reaktion. Om man får en långvarig kronisk inflammation kan för mycket nedbrytning ske och orsaka stora besvär. Detta tros idag vara en viktig bidragande orsak de flesta vanliga kroniska sjukdomar så som hjärtsjukdomar, cancer, Crohns sjukdom, Alzheimers och många fler (20, 21, 22).

Här kan kurkumin vara till stor hjälp då man funnit att det har starka antiinflammatoriska egenskaper, i klass med flera läkemedel. Men fördelen med kurkumin jämfört med läkemedel är att det saknar biverkningar (2324, 25). Kan ofta hjälpa vid magsjukdomar som IBS, Crohns sjukdom eller ulcerös kolit.

7. Verkar kunna minska risken för hjärt- kärlsjukdomar

gurkemja och kurkumin mot hjärt- kärlsjukdomar

Hjärt- kärlsjukdomar är komplicerade och kan ha flera orsaker. Samtidigt är det den vanligaste dödsorsaken i världen (23). Men kurkumin verkar kunna motverka flera av dessa faktorer som bidrar till sjukdomen (24).

En av dess största fördelar är hur det kan hjälpa endotelet, lagret av celler som täcker blodkärlens insida. Att dessa celler inte fungerar korrekt är en viktig faktor till hjärt- kärlsjukdomar (25). Här har flera studier visat positiva effekter med kurkumin, i klass med både träning och vissa läkemedel (26, 27).

Lägger man till kurkumins förmåga att motverka både inflammation och oxidation i kroppen blir det ännu mera lovande.

Hur ska man ta gurkmeja eller kurkumin?

Gurkmeja kan smidigt intas som pulver och blandas ut i vatten eller annan dryck. Ha också i lite svart peppar som ökar upptaget av kurkumin med 2000%. Även lite fett eller olja till kan hjälpa eftersom det är fettlösligt. Börja med en halv tsk och öka gradvis upp till 3 tsk.

gurkmeja extrakt kurkumin

Smidiga kapslar med kurkumin

grukmejapulver

Orangea pulvret till en gurkmeja shot

Det finns många olika sätt göra en nyttig drink med gurkmeja. Här är ett recept på en gurkmeja shot från Foodpharmacy:

1 dl vatten (eller valfri juice)
1 rågad msk torkad gurkmeja
1 msk äppelcidervinäger
1 knivsudd cayenne- eller svartpeppar
1 knivsudd kryddnejlika
1 tsk kanel
1 msk olivolja
1 msk citron

massa nyttiga ämnen på en gång. Ett annan populär dryck med gurkmeja är Guldmjölk som bland annat innehåller kokos och vanilj. Var också medveten om att vissa personer kan vara känsliga mot gurkmeja och inte tåla det. Upplever du regelbundet biverkningar i samband med att du tagit det och det inte finns andra uppenbara orsaker är det möjligt att det inte passar för dig.

Där har vi 7 orsaker till få i sig gurkmeja regelbundet. Testa gärna lite gurkmejapulver hemma eller beställ kapslar med kurkumin. Här är ett bra märke som även innehåller piperin från svartpeppar för ökad upptagningsförmåga.
Ett enkelt sätt för att hjälpa till att förbygga eller behandla många hälsobesvär.

Användning

Nu vill jag höra från dig, hur har du använt gurkmeja och hur har det påverkat din hälsa? Lämna en kommentar eller fråga nedan.

63 delningar

Annonslänkar på magkliniken.se
Den här webbsidan innehåller annonslänkar, vilket betyder att Anton kan erhålla en provision från svenskhalsokost.se när du köper en produkt via någon av länkarna på sidan. Priset på produkterna är detsamma oavsett men ditt inköp stödjer Anton att skriva och dela mer artiklar kring maghälsa. Tack för ditt stöd!

Om Författaren

Anton Hansson är grundaren av Magkliniken. Sen 2011 har han tagit emot klienter med envisa magbesvär som redan testat det mesta. Hans mål är att samla och dela de bästa metoderna för att balansera krånglande magar. När han inte skriver om maghälsa hittas han förmodligen mediterandes eller tränar.

• Mattias skriver:

Jag har använt gurkmeja mot inflammation i armbågen efter överansträngning vid styrketräning. Gick först med värk i tre månader och kunde inte träna armen. Fick tips om gurkmeja. Det försvann på 5 dagar!! Nu äter jag en matsked gurkmeja med en tesked honung, några droppar citron och 1 dl vatten varje kväll. I början smakade det gammalt damm, men nu är det gott! och jag känner mig frisk.

• Anton Hansson skriver:

Bra tips Mattias! Gurkmeja och kurkumin kan ofta hjälpa vid inflammation och värk i leder. Extra bra med tanke på hur vanligt det är bland folk som tränar att någon gång överanstränga sig och få ont i knä, axlar, armbåge eller rygg. Inte alltid det ger så snabba och bra resultat som det gjort för dig, men fortfarande ett bra alternativ att testa som har få biverkningar och många ytterligare positiva effekter.

• Anders Jensen skriver:

Har tagit gurkmeja i snart ett år. Tar 2 rågade matskedar/dag, en nypa svartpeppar, ihop med färsk riven ingefära, blåbärspulver, hallonpulver, svartpeppar, 10 bittra aprikoskärnor, 3 msk linfröolja, en näve aronibär och 1 msk nässelpulver. Blandar i youghurtmed lite flytande honung. Matsmältningen blir optimal, blir pigg och tycker den har en inverkan rent mentalt. Har prostatacancer.

Hej Anders!
      Det låter som en riktigt dunderkur du blandar ihop varje dag. Sprängfylld med vitaminer och andra hälsosamma fytokemikalier som säkerligen kan ha en positiv effekt mot cancerceller. Jag blandar också ner några sådana pulver dagligen i yoghurt men inte en lika fin blandning som du gör. Hoppas att det hjälper dig att hålla dig pigg och besegra sjukdomen.

• Lisette skriver:

Min mamma köper Fortodol S som är ett kosttillskott som innehåller gurkmejaextrakt. Hon lider av reumatism och har länge haft värk men för henne var gurkmeja räddningen.

• Anton Hansson skriver:

Tack för tipset Lisette. Härligt att din mamma blivit så hjälpt av gurkmeja, extra roligt när naturliga medel kan ha sådan positiv effekt.

• Mattias J skriver:

Hej och tack för en mycket intressant artikel om gurkmeja. Dr Michael Mosley testade just gurkmeja i ett av sina program. Vad jag minns så fick gurkmejan bäst effekt när det värmdes upp, tex vid matlagning. Det var något ämne som frigjordes då och gav effekt. Känner du till detta och skillnaden mellan uppvärmd och icke uppvärmd gurkmeja?

• Anton Hansson skriver:

Hej Mattias och tack för din kommentar och tips om att värma upp gurkmeja. Jag har också hört talas om detta men minns inte vilket ämne det var som frigjordes tyvärr.

• Michael skriver:

Det här var en nyhet för mig, att gurkmeja har så mycket goda egenskaper. Annars är det en krydda åtminstone jag inte har reflekterat över tidigare. Tack för det här tipset!

• Anton Hansson skriver:

Tack för din kommentar Michael, gurkmeja är en minsann riktig dunderkrydda.

• Lars Åke Andersson skriver:

Är gurkmeja farligt vid användande av blodförtunnande medel?