9 tips för att bryta kaffeberoende | Magkliniken

9 tips för att bryta kaffeberoende

Av Anton Hansson

Har du märkt att kaffe kan göra din mage orolig, eller ge andra besvär och bestämt dig för att trappa ned, eller sluta helt?

Det kan vara lättare sagt en gjort att bryta ett kaffeberoende.

En del får svåra abstinensbesvär, känner sig utmattade eller blir förstoppade. 

9 Tips för att bryta kaffeberoendet:

  1. Trappa ned gradvis: känner du att du inte kan leva utan din kaffe kan du börja med att trappa ned. Dricker du 4 koppar om dagen, plocka bort eller byt ut den som betyder minst mot te.

    Fortsätt minska till 2. Sen till endast en kopp och gör denna enda kopp till en helig stund. Ta en paus, stänga ut störande omgivning och njut till max!

    Under tiden som du minskar antalet koppar kan du också minska mängden kaffe vid varje tillfälle.
  2. Uppehåll ritualen: att få ta en kopp kaffe är ofta sammankopplat med en skön känsla, en belöning eller en välförtjänt paus i stressen. Helt enkelt något att se fram emot.

    Om kaffe plockas bort utan att ersättas av något annat kommer den mentala saknaden att vara jobbig. Ersätt därför kaffet med något annat, t.ex. grönt te, något annat varmt att dricka, som du kan se fram emot och som ger lite av den där sköna känslan.
  3. Power napp: är ett utmärkt sätt för att ge extra energi när du inte längre har kaffet där att plocka upp dig när du håller på att somna på jobbet. Ta en kort power napp på 15 minuter.

    Det är ett tidseffektivt sätt för att ladda upp det inre batteriet. Max 20 min, annars kan man känna sig ännu tröttare och helt groggy när man vaknar upp igen.
  4. Ät bär för energi: några söta bär är både goda och innehåller en massa nyttigheter. Inte lika uppiggande som kaffe men en handfull blåbär kan ändå ge en viss energiboost och är samtidigt nyttigt.
  5. Lätt konditionsträning: Ytterligare ett sätt att sätta fart på de uppiggande hormonerna i kroppen när du börjar bli seg är ett lättare konditionspass. 20-40 min och inte hårdare än att du kan samtala. En rask promenad kan räcka bra.
  6. Tugga mörkrostade bönor: ett tips som kan låta lite konstigt men som är effektivt kommer från hälsogurun Paul Chek... tugga på några mörkrostade kaffebönor när abstinensbesvären kommer krypande!

    Ta 3 stycken och tugga, tugga, tugga tills det är fullkomligt flytande, innan de sväljs. Detta dämpar ofta suget tillräckligt. Är suget fortfarande starkt, ta 3 till, tills det är under kontroll.

    Gå inte till överdrift och gå och tugga bönor hela dagen. Behovet skall stadigt minska tills det inte behövs alls.
  7. Yerba mate / grönt te: två bra ersättningsdrycker är grönt te och yerba mate te. De innehåller fortfarande en del koffein (matein/tein) och annat nyttigt så det ger vis energi.

    Samtidigt irriterar det inte tarmen så som kaffe och du har fortfarande en varm dryck att belöna dig med i pausen.
  8. Kalldusch: har du en vilja av stål är kallduschar ett strålande sätt att väcka kroppen och sätta alla system i full beredskap. Är du en zombie på morgonen innan första koppen kaffe?

    Hoppa in i en iskall dusch det första du gör och du kommer att flyga ut som stålmannen, redo att möta världen! Ytterligare en fördel är att alla som får höra om din morgonrutin kommer bli mäkta imponerande över din disciplin och järnvilja.
  9. 85% choklad: saknar du desperat din kaffe och tycker att te eller bär inte alls känns som en belöning, testa en bit riktigt mörk choklad till teet. För att verkligen få fram den goda smaken, doppa en bit i teet och ät.

    När chokladen smälter en aning kommer den ljuva smaken fram mer.

Där har du några tips som kan hjälpa dig att bryta kaffeberoendet utan att drabbas av svåra abstinensbesvär. Hoppas att dessa tre delar om kaffe har varit givande och lycka till för alla som har som mål att plocka bort kaffe från den dagliga rutinen.

 

Annonslänkar på magkliniken.se
Den här webbsidan innehåller annonslänkar, vilket betyder att Anton kan erhålla en provision från svenskhalsokost.se när du köper en produkt via någon av länkarna på sidan. Priset på produkterna är detsamma oavsett men ditt inköp stödjer Anton att skriva och dela mer artiklar kring maghälsa. Tack för ditt stöd!

Om Författaren

Anton Hansson är grundaren av Magkliniken. Sen 2011 har han hjälpt klienter med envisa magbesvär. Med sin utbildning inom biomedicin och sitt ständiga utforskande av naturliga metoder och livsstilsförändringar är målet att kombinera det bästa från båda världar. För att hitta de mest effektiva metoderna för att kunna återställa magbalsen, även hos personer som redan testat det mesta.

  • Hanna skriver:

    Ingen bra idé att ersätta kaffe med mörk choklad om man har problem med förstoppning. Kaffe motverkar förstoppning. Kakao förvärrar den.

    • Anton Hansson skriver:

      Det stämmer bra att kaffe får fart på tarmen. Länge använts som ett naturligt lavemang.

  • >