Fråga: bubblig och känsla av tyngd i magen trots bra kost? | Magkliniken

Fråga: bubblig och känsla av tyngd i magen trots bra kost?

Av Anton Hansson

Hej,

Jag har nu följt dieten i 4 veckor – inne på 5:e veckan (med undantag av några få måltider som av olika skäl inte kunde vara den rätta maten) och fortfarande är jag bubblig i tarmarna och på morgonen känner jag en ”tyngd” i tarmarna – som om det är massor där inne som inte kommer ut. Vissa dagar får jag gå på toa 5 – 10 ggr och ändå inte känna mig tom i tarmarna även om det inte kommer mycket.

Jag äter laktosfri youghurt med boveteflingor och kokoschips eller smoothie på morgonen och kycklinggrytan till Lunch och middag samt avocado till mellanmål.

More...

Jag känner att matsmältningen har kommit igång – jag är inte längre lika trött och frusen och jag har gått ner 5 kilo och magen är nu platt men ”tyngden” och nödigheten blir jag inte av med.

Innan jag började med dieten åt jag 2 Imodium plus / Dimor comp per dag för att kunna jobba utan att stressa över magen – detta gjorde att tyngden och nödigheten blev mindre påtaglig.

Har du några tips/ idéer på vad jag kan göra?


Hej!

Det du beskriver med en tyngd i magen och att du behöver tömma tarmen många gånger där endast lite kommer ut varje gång tar ofta längre tid att åtgärda. Särskilt när man följt dieten i 4 veckor och symtom fortfarande är kvar. Det kan bland annat bero på att tarmens nervsytem och motorik är rubbad och obalanser i tarmbakterierna eller andra elaka mikrober.

Ofta börjar även dessa besvär sakta men säkert bli bättre. Särskilt om man lyckats minska sin dagliga stressnivå. Men det kan även hjälpa att stärka svaga bålmuskler med mag, rygg och knipövningar. Hypnos och bio-feedback kan hjälpa.

Att stimulera vagusnerven som är kontakten mellan hjärnan och tarmen är också ett sätt. Det kan man göra genom att skapa vibrationer i halsen, genom sång eller gurgla vatten flera gånger om dagen. Men det är ingen quickfix utan kan ta några månader innan det ger märkbar effekt.

Ett till tips är att använda psylliumfrön i gröt eller smoothie om du inte redan gör det. Börja med max ½ tsk om dagen och öka gradvis upp till 1 msk 1-3 gånger om dagen så länge det inte förvärrar besvären. Men ge det en chans på 1 vecka. Kan ge ökad gasbildning i början medans tarmen vänjer sig vid fibertillskottet. Ta alltid tillsammans med minst 2 dl vätska.​

Du kan även under tiden använda lite Imodium eller Dimor om du upplever att det hjälper.

 

Annonslänkar på magkliniken.se
Den här webbsidan innehåller annonslänkar, vilket betyder att Anton kan erhålla en provision från svenskhalsokost.se när du köper en produkt via någon av länkarna på sidan. Priset på produkterna är detsamma oavsett men ditt inköp stödjer Anton att skriva och dela mer artiklar kring maghälsa. Tack för ditt stöd!

Om Författaren

Anton Hansson är grundaren av Magkliniken. Sen 2011 har han hjälpt klienter med envisa magbesvär. Med sin utbildning inom biomedicin och sitt ständiga utforskande av naturliga metoder och livsstilsförändringar är målet att kombinera det bästa från båda världar. Målet är att hitta de mest effektiva metoderna för att kunna återställa magbalansen, även hos personer som redan testat det mesta.

  • Christofer L skriver:

    Hej, känner att jag har en del att inflika här angående kosten. Är du bubblig och tung kan du fundera över att skippa avocadon, som innehåller mkt polyoler (P’et i FODMAP). Får själv problem av dem, riktigt synd när de är så goda och näringstäta. Låter som att du har irriterad eller möjligtvis inflammerad tarm, då skulle jag ta det väldigt lugnt med flingorna eftersom fibrerna kan irritera ännu mer. Yoghurt kan ju också vara problematisk, då den har ett antal allergena proteiner man kan reagera på, spec. kasein. Varför inte äta kycklinggrytan till frukost också, eller kanske variera med en annan lagad måltid? Frukosten upplevde jag själv som svår att få magsnäll, tills jag började äta samma lagade mat som till lunch/middag. Det är väldigt gott med någonting varmt på morgonen, och det borde gå i linje med rådet om ljummet vatten istället för kallt! (för att kalla saker kan reta tarmen)
    Hoppas du får ordning på allt till slut, och kom ihåg att även om man vill se snabba förändringar så är det ju så som Anton säger, att även om man kommit in på rätt spår tar vissa saker längre tid än andra att ge effekt. Det är ”bara” att vara ihärdig 🙂

    • Anton Hansson skriver:

      Mycket bra tillägg Christofer!
      Det kan definitivt finnas livsmedel kvar som ger besvär även i den begränsade dieten. Där är avokadon ett bra exempel som kan vara bra att testa att utesluta. Så att fortsätta att modifiera dieten och notera vad som verkar fungera bäst är ett gott råd. Precis som du tipsade om Christofer. 🙂

  • >