FRÅGA: Probiotika under eller efter antibiotikakur? | Magkliniken

FRÅGA: Probiotika under eller efter antibiotikakur?

Av Anton Hansson

FRÅGA:

Hej,

Läst din artikel om probiotika... söker svar på en specifik fråga. Du skriver att man kan ta probiotika efter en antibiotikakur men min fråga och som jag tror man kan göra är att ta det samtidigt med antibiotikakur..

Tror att en god vän till mej för många år sen gjorde så... Då fick man köpa probiotikan hos en terapeut. Jag har nu varit tvungen (tandinfektion) att genomgå en antibiotikakur samtidigt köpte jag probimage (för att komma igång direkt) eftersom jag vet att jag får diarré vid antibiotikakurer. Det var dock 7-8 år sedan jag genomgick en antibiotikakur senast. Probimage funkar inte på mig fast jag också testat att ta 2 om dagen. Jag är beredd att köpa LactoVitalis Pro som du rekommenderar men vill gärna ha ett svar av en kunnig på området (om du har svaret)..

Kan jag äta probiotika samtidigt med antibiotikakuren? Slippa diarrén o hålla mitt egen immunförsvar fortsatt starkt (något försvagat blir det ju) och fortsätta med probiotikan efteråt.


 

SVAR:

Ja ibland behöver man ta en antibiotikakur, även om det stör balansen av bakterier i tarmen. Men när man som du är medveten om vilken effekt det kan ha och vikten av att fylla på med goda bakterier igen blir det betydligt lättare att minimera biverkningarna och snabbt återställa balansen.

Till frågan om man kan ta probiotika även under antibiotikakuren. JA, du bör ta probiotika under tiden som du ta antibiotika och det finns många studier som stödjer det. Man har också sett att det sker större negativa effekter hos de som börjar ta probiotika först efter antibiotikakuren jämfört med de som tar samtidigt och efteråt. Framför allt kan man minska risken att få diarré.

Här kommer några punkter att tänka på när du tar antibiotika

  • Ta kapslar: med probiotika, helst fler än vad som är rekommenderat som en daglig dos för allmän hälsa. Över 25 miljarder bakterier/dag under kuren brukar hjälpa.
  • Olika bakterier: Generellt gäller att desto fler olika sorter av bakterier desto bättre. Lactovitalis pro innehåller 12 jämfört med probimage som innehåller endast en sort.
  • Ät syrade grönsaker: som opastöriserad surkål, kimchi eller syrade morötter. De innehåller betydligt fler olika sorters bakterier än kapslarna med probiotika och yoghurten i mataffären.
  • Saccharomyces Boulardii: är en utmärkt variant (egentligen positiv jästsvamp) som kan stödja tarmen. Eftersom det är en jästsvamp dör den inte heller av antibiotikan.
  • Ät prebiotika: näring till tarmbakterierna. Lösliga fibrer är bra i tex havregryn, rotfrukter och många grönsaker. Resistent stärkelse i gröna bananer eller potatis som kokats och sen kylts är också utmärkt prebiotika. Om du har problem med uppblåsthet eller gaser i magen kan detta förvärras av för mycket prebiotika och intaget bör då begränsas.
  • Fortsätt efter: ta probiotika en period efter att antibiotikakuren är slut.

Där är några punkter att följa. Det finns många bra artiklar med fler tips du kan googla fram, bland annat den här från Chris Kresser.

 

Annonslänkar på magkliniken.se
Den här webbsidan innehåller annonslänkar, vilket betyder att Anton kan erhålla en provision från svenskhalsokost.se när du köper en produkt via någon av länkarna på sidan. Priset på produkterna är detsamma oavsett men ditt inköp stödjer Anton att skriva och dela mer artiklar kring maghälsa. Tack för ditt stöd!

Om Författaren

Anton Hansson är grundaren av Magkliniken. Sen 2011 har han tagit emot klienter med envisa magbesvär som redan testat det mesta. Hans mål är att samla och dela de bästa metoderna för att balansera krånglande magar. När han inte skriver om maghälsa hittas han förmodligen mediterandes eller tränar.

>