Glutamin - vid IBS, inflammation och läckande tarm

Glutamin – vid IBS, inflammation och läckande tarm

Av Anton Hansson

Vid besvär eller sjukdomar med magen så som IBS och IBD är det vanligt att tarmen är skadad eller inte håller helt tätt, så kallad "läckande tarm". Då kan glutamin vara ett av de bästa tillskotten för att stödja läkningen.

Hur kan glutamin hjälpa tarmen?

Glutamin är en av de 20 aminosyror som kroppen behöver för att bygga upp proteiner. Proteiner är i sin tur de byggstenar kroppen använder för att tillverka muskler, blodkärl, hud med mera.
Glutamin är den vanligaste typen av aminosyra i kroppen och verkar kunna ha flera positiva egenskaper.

  • check
    Tarmhälsan: Stöda läkning av tarmen efter operation eller vid läckande tarm (​1)
  • check
    Bränsle: för tarmens celler
  • check
    Minne och koncentration: finns rikligt i hjärnan och behövs för flera signalsubstanser (​2)
  • check
    Surheten i njurarna: via tillverkningen av ammonium 
  • check
    Cellenergi: som ett alternativ bredvid glukos (​3)

För dig med magbesvär är den viktiga funktionen att glutamin är det bästa bränslet för tarmens celler. En irriterad och inflammerad tarm behöver all näring den kan få för att kunna läka och reparera sig.

Fördelar med glutamin

Glutamin för koncentration

Minne, Koncentration, Fokus

Stödjer Immunförsvaret

glutamin stärker metabolismen

Metabolism och cellenergi

glutamin för att läka tarmen

Tarmhälsa (bränsle och reparation)

glutamin för muskeltillväxt

Stödjer Muskeltillväxt

I normala fall får kroppen det glutamin den behöver, men under stressfulla situationer så som skador, operationer och sjukdomar kan behovet öka rejält.

Tarmen läker snabbare?

Glutamin har visats kunna påskynda läkningen av olika skador efter operationer. Det verkar också som att glutamin kan hjälpa till att läka skador på slemhinnan i tarmen och minska problem med "läckande tarm". Många med kroniska magbesvär rapporterar att de upplever en lindring av symtomen inom några veckor efter att ha tillsatt extra glutamin i kosten.

Det verkar framför allt vara särskilt effektivt mot diarré. När slemhinnan i tarmarna läks kan mer vatten absorberas. När mer vatten tas upp blir det mindre kvar i avföringen som då blir hårdare och mer fast.

Glutamin i mat

Finns främst i proteinrika livsmedel så som kött, kyckling, fisk, ägg, mejeriprodukter, bönor, linser, men även en del i vete, vitkål, rödbetor, spenat och persilja. 

glutamin i kött

Kött, fisk fågel

glutamin i yoghurt

Yoghurt

glutamin i ägg

Ägg

glutamin i mjölk

Mjölk

Glutamin i ost

Ost

Det kan också tas som tillskott i pulverform för att få i sig större doser om man försöker eliminera besvären av en krånglande mage.

Hur mycket ska man ta?

1 - 40 gram om dagen kan tas. En bra startpunkt är att börja med 1 gram 2-3 gånger om dagen. Varje dag kan dosen sen ökas upp till åtminstone 20 g totalt/dag. Blanda ut pulvret i vatten och drick eller ha det till måltider. Om det har en positiv effekt för dig så bör det märkas inom 4-8 veckor.

Skulle du uppleva någon biverkning så som illamående så sänk dosen till en nivå där du inte upplever illamående. Sen kan man gradvis testa att öka dosen igen och se om det går bättre.

Glutamin mot sötsug

Glutamin kan också hjälpa till att dämpa sötsug. Testa att ta 0,5-1 g glutamin och lägg under tuggan och låt det absorberas under minst en minut, istället för att svälja det. Många upplever att sötsuget minskar inom 10 minuter.

Det finns många bra märken, ett med hög kvalitet är detta från Holistic som jag brukar rekommenderar till mina klienter.

Användning

Börja med 1 gram 2-3 gånger om dagen i vatten eller måltider. Öka dosen gradvis upp till en mängd som känns bra eller max 40 g/dag. 

 

Annonslänkar på magkliniken.se
Den här webbsidan innehåller annonslänkar, vilket betyder att Anton kan erhålla en provision från svenskhalsokost.se när du köper en produkt via någon av länkarna på sidan. Priset på produkterna är detsamma oavsett men ditt inköp stödjer Anton att skriva och dela mer artiklar kring maghälsa. Tack för ditt stöd!

Om Författaren

Anton Hansson är grundaren av Magkliniken. Sen 2011 har han tagit emot klienter med envisa magbesvär som redan testat det mesta. Hans mål är att samla och dela de bästa metoderna för att balansera krånglande magar. När han inte skriver om maghälsa hittas han förmodligen mediterandes eller tränar.

  • Pär Dahlsten skriver:

    Skit snack (tyckte att det var en passande rubrik) glutanminet har gjort varken från eller till för min del Men Ben buljong gjord på älg eller ren kokt i 6-7 timmar i tryckkokare. Men jag känner hur det blir som en bomulls känsla i kistan. Har sabbat immunförsvaret i tarmen p.g.a har andats in svartmögel sporer i 47år från gillestugan på källarplanet rummet var felkonstruerad så jag har en candida överväxt som heter duga följd sjukdom av svartmöglet så candidan brottas jag med nu svart möglet har jag sanerat bort
    Ha Dä mvh pd

    • Anton Hansson skriver:

      Hej Pär! Tack för att du tar upp benbuljong. Jag håller helt med dig om att det är bland det bästa man kan göra för tarmen. Tyvärr upplever många att det verkar lite för konstigt och krävande för att faktiskt testa det, vilket är synd. Fördelen med glutamin är att det ofta har en positiv effekt och är väldigt enkelt att testa. Men det har inga mirakeleffekter i sig själv. Det bör helt vara en del av en större helhetsplan för att läka mage och tarm.

      Ha de gott Pär och fortsatt lycka till med att rensa ut all candida. Det kan sannerligen vara en utmaning att få kontroll på.

  • >