Så kan stress orsaka stressmage och IBS | Magkliniken

Så kan stress orsaka stressmage och IBS

Av Anton Hansson

Om du lider av stressmage eller IBS vet du hur jobbigt det kan vara och hur otroligt mycket energi det kan ta. En av de största orsakerna är stress. All form av stress, inre och yttre, kan direkt störa din mage och tarm.

Hela matsmältningssystemet från magsäcken och tarmarna till enzymer och magsyra sköts av ett automatiskt system, det autonoma nervsystemet. Det sköter alla de miljontals reaktioner som sker varje sekund i kroppen. Men förutom hjärnan så har vi faktiskt ett nervsystem till i tarmen, det enteriska nervsystemet.

Det enteriska nervsystemet har flest nervceller i kroppen efter hjärnan. Även om all kontakt till hjärnan skärs av så kan det fortsätta att fungera på egen hand. Ibland kallas tarmen därför för den ”andra hjärnan. Men de båda nervsystemen i tarmen och hjärnan är ändå nära sammankopplade.

Tankar och känslor kan direkt påverka din mage och tarm

De flesta har nog upplevt hur olika tankar sätter fart på känslor som inte bara påverkar hur vi mår mentalt utan även hur det känns i vår fysiska kropp. Hur känslor som rädsla, ilska, nervositet, avsky, besvikelse, misslyckande kan kännas i olika delar av kroppen som magen, halsen, solar plexus, käkarna, nävarna och i ansiktet.

Hjärnan och tarmarna har en nära kontakt

Det är alltså inte så konstigt att vissa känslor som man regelbundet upplever kan sätta sig i vår kropp och ge fysiska symtom. Uttryck som ”fjärilar i magen”, när man är nervös, eller ”lita på magkänslan”, som någon typ av intuition visar just hur känslor kan sätta sig i magen.

Kronisk stress bryter ner kroppen

Stress är en viktig orsak till många av de hälsoproblem som folk lider av idag. Magen och tarmen är extra känslig för just stress. Hur kändes det senast du kastat i dig en turbolunch på 4,5 minuter och rusade vidare till nästa möte?

Stress är som att möta en tiger i djungeln. Den skickar ut stresshormoner som ökar din styrka, snabbhet och vaksamhet, men bromsar tarmens rörelser, matsmältningen och reparation av kroppen.

Förr var det ett smart sätt att öka våra chanser att komma undan tigern och överleva andra farliga situationer. Efter det kunde vi varva ned och slå på tarm, matsmältning och reparationen igen. Ett rätt logiskt beslut av kroppen. Kroppen växlar hela tiden automatiskt mellan dessa två tillstånd.

Problemet idag är att vi är stressade för ofta och kopplar av för lite. Vi ser konstant en ”tiger” som stressar oss, vilket bromsar matsmältning och reparation under långa perioder. Extra förödande är det när vi stressar oss igenom måltider.

Vila och Reparation vs Aktivitet och Nedbrytning

Det autonoma nervsystemet sköter det här helt automatiskt. Det två olika system som kopplas på och av är det Sympatiska och det Parasympatiska. Det autonoma nervsystemet reglerar konstant vilket system som är mest aktivt. När de ena stärks så försvagas det andra, likt en gungbräda.

Parasympatiska nervsystemet (vila, reparation, matsmältning)

  • Bibehåller inre balans
  • Stimulerar matsmältning
  • Ökad Saliv
  • Ökad Magsyra
  • Ökade Enzymer
  • Normala Tarmrörelser
  • Ökat Näringsupptag
  • Återhämtning och reparation
  • Bättre sömn

Sympatiska nervsystemet (Stress, strid, flykt, frys)

  • Höjd puls
  • Höjt blodtryck
  • Svettningar
  • Bromsad matsmältning
  • Mindre Magsyra (kronisk stress)
  • Onormala Tarmrörelser
  • Svagare immunförsvar (kronisk stress)
  • Störd sömn
  • Stimulerar adrenalin och kortisol

Är ditt autonoma nervsystem i balans?

Så länge det finns en balans mellan dem är det inga problem. Tyvärr lutar gungbrädan oftare mot aktivitet och nedbrytning än mot vila och uppbyggnad. Det sympatiska nervsystemet är för aktivt och leder till mer nedbrytning är vad det parasympatiska systemet hinner reparera. Priset är en sämre mage och en kropp som bryts ned och slits snabbare.

De vanliga symptomen för stressmage och IBS som diarré, förstoppning, uppblåst, gaser och magont kan alla utlösas eller förvärras av stress och de punkterna ovan som det leder till. Att bemästra olika metoder för att koppla av när stressen griper tag om en kan därför var till stor hjälp för både mage och själ.

4 tips för att minska stress

Det finns en mängd bra metoder för att börja varva ned och bli lugnare och mer avkopplad. När det kommer till IBS och stressmage så är det viktigaste att minska stress och koppla av när du äter.

1. Måltiden är en helig stund

stressa inte när du äter

Försök att alltid ha gott om tid när du äter och ge maten en del av din uppmärksamhet. När du satt dig tillrätta, innan du börjar kasta i dig maten, testa att ta 3 djupa andetag och slappna av musklerna i framför allt ansiktet, käkar, axlar och mage.

Då har du i alla fall startat måltiden med ett lugnare sinne. När det inte är möjligt kan det vara bättre att bara ta något litet och äta mer när man kan ta det lugnt.

2. Mindfulness / meditation

mindfulness mot stressmage

Mindfulness kan vara ett otroligt effektivt och simpelt redskap för att minska stress och bli mer avslappnad. Det hjälper dig att bli mer närvarande, minska spänningar, slappna av och får ofta jobbiga tankar och känslor att kännas lättare.

Det finns många bra böcker, appar eller gratis videos på youtube att testa att lyssna på. Slå bara på en mindfulnesslåt, sätt dig eller lägg dig bekvämt och låt dig bli avslappnad.

3. Planera din dag

planera dagen för mindre stress

Mycket stress kan komma från att man helt enkelt har för mycket att göra och man känner att man knappt hinner med. Om du inte redan planerar och strukturerar upp din dag tydligt så kan det vara ett sätt att spara in mycket tid. Men brukar också göra att du känner att du har större kontroll, för du har koll på läget.

Planera gärna nästkommande dag redan kvällen innan. Skriv vad som ska göras och när. Var generös med tiden i den mån det går. Planera så att du har gott om tid och slipper skynda igenom allt.

Har du för mycket saker att göra? Då kan det vara värt att fundera över vad du egentligen prioriterar. Vissa saker måste man såklart göra, men mycket kan ofta väljas bort.

4. Andningspauser

andningsövningar kan minska stress

När man är väldigt fokuserad eller stressad är det lätt att man nästan glömmer bort att andas. Att man andas väldigt ytligt från bröstet. Det ger inte alls samma syresättning till kroppen och kan göra en spänd i mage och solarplexus.

andningsövningar för avslappning

Det här kan enkelt lösas genom att ofta ta korta andningspauser. Där man går bort från datorn, tar några djupa andetag ända ner i magen, skakar loss och sträcker på kroppen.

Man kan sätta på en bra låt och kanske till och med släpper loss kroppen och dansar runt en stund. Det gör jag själv regelbundet när jag jobbar fokuserat och det är underbart, testa du med och se hur avslappnande det kan vara!

Testa gärna de 4 tipsen mot stress, de har ofta en väldigt positiv effekt på flera plan. Dela sen gärna med dig om dina upplevelser genom att lämna en kommentar nedan. Eller om du har fler tips för att minska stress och öka lugnet.

63 delningar
 

Annonslänkar på magkliniken.se
Den här webbsidan innehåller annonslänkar, vilket betyder att Anton kan erhålla en provision från svenskhalsokost.se när du köper en produkt via någon av länkarna på sidan. Priset på produkterna är detsamma oavsett men ditt inköp stödjer Anton att skriva och dela mer artiklar kring maghälsa. Tack för ditt stöd!

Om Författaren

Anton Hansson är grundaren av Magkliniken. Sen 2011 har han tagit emot klienter med envisa magbesvär som redan testat det mesta. Hans mål är att samla och dela de bästa metoderna för att balansera krånglande magar. När han inte skriver om maghälsa hittas han förmodligen mediterandes eller tränar.

  • Göran Nordqvist skriver:

    Besvär med magen Jag är 69 och blir 70 år i agusti Vad ska man ssk

  • >